Vaimulik juhtimine |
Pealeht - Teated - Uus - Misjonikool - Vaimulikud tekstid - Kristlik statistika - Juhtimine - Sisukord
Loeng Misjonikoolis 13.10.1997
Kursus Strateegiline mõtlemine ja motivatsioon vaimulikus juhtimises
Kasutatud kirjandus J. Oswald Sanders Spiritual Leadership
Paljud kristlased on juhtimise suhtes ebaleval seisukohal. Kas on üldse õige püüda kedagi juhtida? Kas on õige olla ambitsioonikas? Kas on õige tahta omale võimu? Kas on õige püüda saavutada juhtpositsiooni Jumala riigi töös või koguduses?
Paulus kirjutab noorele Timoteosele, et see, kes püüab koguduse ülevaataja ametisse, igatseb kaunist tööd (1Tm 3:1). Meie näeme seda kirjakohta võib-olla erinevast vaatevinklist. Pauluse ajal tähendas koguduse juhi töö lisaks suurele vastutusele ka ohtu. See, millest apostel räägib, polnud mingi salongikristlus, vaid tõeline väljakutse. Sellepärast olid ka nõudmised koguduse juhatajale kaunis karmid (1Tm 3:2-7; Tt 1:5-9).
Vaimuliku juhtimise aluspõhi ei ole rajatud ambitsioonikusele, mille tulemuseks peaks olema avalik tunnustatus, moraalne või majanduslik võim ja kontroll inimeste üle, populaarsus, ülemuste soosing. Vaimuliku juhi motiiv on teenida teisi. Ei ole midagi valet selles, kui keegi tahab olla suur. Küsimus on selles, miks sa tahad?
Jeesus kõneles erinevatest motiividest juhirollis Mk 10:42-44. Vaimuliku juhi suurus on see, et ta annab end teiste teenistusse, mitte ei püüa teisi panna ennast teenima. Selline juhtimine läheb meile midagi maksma kuid toob ka suure tasu.
Häid vaimulikke juhte pole kunagi liiga palju. Inimesed otsivad neid ja Jumal otsib neid. Jumal otsis, kuni Ta leidis Taaveti. Jumal otsis sellist meest Iisraeli languse ajal Hs 22:30. Kui Jumal sellise inimese leiab, siis Ta kasutab teda auliselt. Sellistel inimestel on endiselt probleeme ja puudusi, nad pole täiuslikud. Kuid nad on kasutatavad Jumala käes - Taavet, Mooses, Giideon ja teisedki.
Mõnede arvates teevad sellised võimed nagu intellekt, sädelev isiksus, entusiasm ja karisma, kindlameelsus ja muud inimesest juhi. Nii vajalikud, kui need asjad ka poleks, ei piisa nendest, et olla vaimulik juht. Selleks on vaja olla valmis kuuletuma oma kutsele ja maksma kuitahes kõrget hinda, et Jumala au saaks ilmsiks ning inimesed teenitud ning Jumalale lähemale toodud.
Piibel kasutab vaid mõned korrad sõna juht, kui juttu on isikutest, kellel on teatavad õigused ja vastutus inimeste suhtes. Enamasti leiab neis kohtadeskasutust sõna teener, sulane. Jeesus ise ütles, et «ma olen teie keskel nagu see, kes teenib» (Lk 22:27).
Loeme Js 42:1-7. Selles kirjakohas on hästi välja toodud mõningad omadused, mis on iseloomulikud teeniva meelsusega vaimulikule juhile.
Kui me vaatame juhtimist lahus igasugusest moraalsest kontekstist, siis võime öelda, et juhtimine on mõju, juhtimine on võime omada järgijaid. Vaimulik juhtimine sisaldab midagi, mida «tavaline» juhtimine ei pruugi sisaldada. Vaatame mõningaid lisandusi, mida vaimulik juhtimine tavalisele juhtimisele lisab:
Juhtimine | Vaimulik juhtimine |
Enesekindlus | Kindlus tuleneb usaldusest Jumala vastu |
Tunneb inimesi | Tunneb Jumalat ja inimesi |
Langetab raskeid otsuseid | Otsib Jumala tahet, et otsuseid langetada |
Tahab palju saavutada (ambitsioonikas) | Tahab palju saavutada, ent mitte enda pärast |
Töötab kõvasti | Palvetab ja töötab kõvasti |
Tunneb hästi käske andes | Söandab käsutada, ent oskab ka alluda |
Võtab vastutuse | Võtab lisaks vaimuliku vastutuse |
Võib öelda, et tavaline juhtimine sisaldab sama, mida vaimulik juhtimine, ent viimane lisab sinna vaimuliku dimensiooni, ulatuvuse, mis tõsiselt arvestab Jumalaga. Mõned näited veel sellest, mida keegi on arvanud juhtimises vaja minevat:
Väejuht Montgomery loetles asju, mida vajab hea väejuht. Samad asjad sobivad ka vaimuliku juhi jaoks:
John Mott leidis üliõpilastööd tehes, et juhte tasub otsida inimeste seast kes
Jeesus valis mehi, kellest pidid saama Tema töö edasikandjad, vastupidiselt igale levinud arusaamale sellest, millistest inimestest peaks saama head juhid. Need mehed ei paistnud silma erakordsete võimete, hariduse ega tunnustatuse poolest. Ometi nägi Jeesus neis midagi, mida Ta pidas oluliseks. Neid oli võimalik õpetada ja mõjutada heas suunas.
Mõnikord tuleb kuulda inimeste nõudmisi, kes tahavad kiiresti saada vaimulikuks juhiks. Need asjad ei käi tegelikult väga kiiresti. Keegi ei aseta sind istuma «vaimulikule direktoritoolile» ega ütle: «Proovi siis pealegi!» Enne kui vaatame, mida inimene, kes taotleb juhtimist, peaks omama, teeme ühe ekskursiooni sellesse valdkonda, mis näitab, kui kiiresti «juhiks saamine» käib.
Inimese seisukohalt vaadates on vaimulikul juhtimisel palju tegemist usaldusega. Usaldus sul kas on või pole, seda ei saa kehtestada. Usaldust saab üksnes ära teenida. Heas vaimulikus õhkkonnas antakse isegi igale uustulnukale «annus» usaldust - krediiti, isegi kui ta pole seda veel «ära teeninud». Siis on küsimus selles, kuidas ta seda usaldust tarvitab. Kuritarvitatud usaldust on väga raske taastada, siis enam naljalt krediiti ei anta. Mõned väidavad, et rikutud usaldussuhte taastamine tuleb hüvitada vähemalt üheksakordselt. On ka juhtumeid, kus rikutud usaldussuhte taastamine on veelgi vaevalisem, teatud puhkudel isegi võimatu.
Küsitakse siis: «Kui inimene on eksinud, kas temale ei anta andeks ta pattu?» Eriti siis, kui tema ilmalikus minevikus on olnud halbu perioode, nüüd on inimene usule tulnud ja tahaks kohe vaimulikule juhtpositsioonile astuda. Teinekord on asi juba usklikes inimestes, kes on mõne skandaalse patuga hakkama saanud ning siis imestavad, miks neile enam juhirolli ei taheta usaldada.
Jumal võib andeks anda su patu, ja annabki, kui sa siiralt meelt parandad ning usud, et Kristus on su pattude eest surnud. Iseloomu kujundamine on aga hoopis teine jutt. Ja sinu iseloomust sõltub ka see, milliseid ülesandeid sulle saab anda - nii Jumal kui tavaline inimesest tööandja. Siin pole küsimus selles, et «näe Jumal andis küll patud andeks, aga inimesed ei anna». Kuigi mõnikord esineb ka selliseid asju, tuleb meeles pidada, et pattude andeksandmine ja iseloomu kujundamine on kaks täiesti erinevat asja. On loomulik, et vaimuliku juhi rollis ei saa olla see, kes jätkuvalt on patu sees või kelle patud on talle andestamata - ta pole lihtsalt uuestisündinud ja päästetud. Kuid see pole veel kõik.
Olete kuulnud lugusid jumalariigi töötegijatest, kellel on olnud afäärid armukestega või majandusasjades ja need on kestnud võib-olla aastaid, enne kui see ilmsiks tuleb. See on suur skandaal, nad tunnistavad oma pattu ja teevad seda siiralt ja pisaraid on palju. Siis võib jääda mulje, et nad võiksid oma positsioonis jätkata, aga nad ei saa. Küsitakse, et kas siis nende pattusid ei anta neile andeks? Patt antakse andeks, kuid iseloomu on löödud üks mõra kestva patu ja sõnakuulmatuse läbi ning see ei lähe mööda üleöö.
Isegi Jumalal võtab see aastaid, et kujundada inimese iseloomu. Vaata, kuidas Jumal valmistas oma sulaseid ette - Aabraham, Mooses, Paulus, apostlid. Vigastatud iseloomu ei saa taastada nii kiiresti. Jumal peab alustama otsast, eriti kui tegemist on patu sallimise ja hellitamise ja varjamisega oma elus. See näitab, et inimese iseloomu on pikemat aega vääras suunas kujundanud kestev sõnakuulmatus ja selle ümberkujundamine võtab aega.
Kui keegi on Jumala sõna oma elust tõrjunud juba pikemat aega ning vastu pannud Jumala Vaimu märguannetele ja ise siiski olnud kogu aeg Jumala Sõna kuuldepiirkonnas, siis on see märk sellest, et selle inimese südame olukord ei luba Jumalal teda kasutada teiste juhtimiseks. Mitte enne, kui selle inimese südame olukord on taastunud ning iseloom ümber kujundatud. Niisiis üks asi on patu andeks andmine, teine asi on kestvast sõnakuulmatusest põhjustatud iseloomu puudujäägid.
Sellepärast ütles Jumal Saulile, et kuigi sa oled meelt parandanud, ei saa ma sulle kuningriiki tagasi anda. Sest teiste juhtimine pole mitte üksnes oskuste ja andekuse küsimus, vaid ennekõike iseloomu küsimus. Inimesed järgivad iseloomu ning kui keegi seisab sellise iseloomuga rahva ees, siis ta viib terve rahva eemale Jumalast.
Aga tehkem nüüd üks inventuur, et näha, kuidas sinu iseloom on vaimulikuks juhtimiseks valmis. Vasta järgnevatele küsimustele iseenda jaoks ning sa saad pildi oma valmisolekust.
Tehtud test aitab meid vähe, kui me ei suhtu sellesse õigesti.
Et kellestki võiks tulla hea vaimulik juht, on vaja kahte asja. Harjumused, suhtumised ja käitumised, mis takistavad sind olemast parem juht, tuleb endast ära heita. Need ei «kuku ära» alati iseenesest. Teiseks on vaja mahajäetud asjade asemele omandada uued harjumused, suhtumised ja käitumised, mis aitavad sul olla parem juht. Need ei «hakka külge» iseenesest ega pelgalt sinu soovist, et see nii oleks. Siin ei aita isegi mitte väga püüdmine olla teistsugune, vaid pigem pidev harjutamine ja treening.
Tuleme tagasi kirjakoha juurde, mida me alguses lugesime ning vaatame lähemalt, milliste ootustega tuli Paulus välja, kui ta palus leida ülevaatajaid rajatud kogudustele. Loeme veel 1Tm 3:1-13.
7. salm ütleb, et vaimulikul juhil peaks olema «hea tunnistus väljaspoololijatelt», seega mittekristlastelt, mittevaimulikelt. Nõndasamuti manitseb Paulus Tiitust, et kogudusevanemaks sobib «laitmatu isik». Kas see tähendab, et pastori minevik peab olema täiesti puhas? Nagu taas tavatsetakse poliitikute kohta küsida: ega tal pole mõni luukere kapis?
Vaimulikul juhil ei tohi olla minevikus korraldamata probleeme. On selge, et igal inimesel on minevikus probleeme. Mõned inimesed tulevad usule läbi suurte raskuste. Sageli on nende pered purunenud ja minevik võib olla täis musti asju. Need tuleb korda teha.
Nii või teisiti levitatakse kuulujutte ning laimu, kuid mida teha siis, kui vaimulik töötegija ise selleks oma probleemidega põhjust annab? Kuradile ei tohi anda ettekäänet ega inimestele põhjusi etteheideteks. Vaimulike töötegijate avalikku elu pannakse peagi sama hoolikalt tähele kui mõne poliitiku oma.
Kordan veel: laitmatus ei tähenda, et inimesel pole kunagi probleeme olnud. Laitmatus ei tähenda ka seda, et probleemid on nii hoolikalt peidetud, et keegi kunagi teada ei saa. Laitmatus on pigem see, et kõigile on selge: Kui vaimulikul juhil ongi probleeme olnud, isegi suuri, siis nüüd on ta uus loodu Kristuses ning muutused tema juures peavad olema ilmsed kõigile.
Nagu iga kristlase puhul, rünnatakse ka juhti moraalse puhtuse küljelt väga kõvasti. Juhid langevad tegelikult veelgi vastikumate kiusatuste küüsi, sest kui saatanal õnnestuks «rajalt maha saada» juht, siis pettunud ja löödud järgijatega käib tal asi lihtsamalt.
Keegi kogenud Jumala mees hoiatas mind, kui olin väga «roheline» Jumala riigi abiline, et «naised, võim ja raha» saavad olema suured kiusatused igaühele, kes tahab midagi Jumala riigis teha. Ma olin siis just abiellunud, kogudus oli pisike ja mingit võimu ega ka raha meil polnud. Siiski pean ütlema, et need on tõesti piirkonnad, kus saatan vastikult ründab.
Langeda rünnaku piirkonda ja olla kiusatud ei tähenda iseenesest veel paha asja. Pigem tähendab see seda, et me oleme tegemas asju, mis vaenlasele ei meeldi. Ta püüab meid eksitada ning kui oleme eksinud, siis hävitada. Kui sa tead, et sind hakatakse ründama, siis aitab see olla sul valmis ja seista vankumatult seksuaalsete kiusatuste vastu, majandusliku või vaimuliku meelevalla kuritarvitamise vastu.
Vaimulik juht peab evima selget arusaamist asjadest ning olema lihtsalt mõistlik. Tema selge mõistus ja asjadest arusaamine väljendub ka organiseeritud käitumises ning elus.
Ei piisa, kui vaimulik juht hästi teab, mis on õige ja mida ta tahab. Ta peab suutma seda ka teistele edasi anda - õpetada. Samuti kummutama vasturääkijate väited.
Vaimulik juht ei saa olla isemeelne, äkiline, impulsiivne, tujutsev, kergesti ärrituv, riiakas, kangekaelne. On neid, kes ütlevad, et viimati nimetatud omadused on seotud temperamendiga ning inimene ei saa neid muuta - «ta lihtsalt on selline». Siiski saab neid omadusi muuta, see ei käi kergelt.
Varem juba kõnelesime, et isegi Jumala juures ei käi isiksuse muutmine ühe hetkega, selleks võib kuluda aastaid. Meil ei peaks siis nii kiire olema vaimuliku juhikoha taotlemisega, kui märkame enda isiku juures olulisi tegematajätmisi. Tulemus on ka Jumala abiga vaid siis oodatav, kui isik ise on huvitatud oma edenemisest. Muidu on ootamine vaid ajaraiskamine. Palju palveelu, kibedaid kogemusi ja isegi valusaid haavu võib see nõuda, kuid tulemuseks on tules puhastatud hõbe, kust on eraldunud kõik räbu.
Nüüd räägime asjast, mis kaasaegses vaimulikus juhtimises mõnikord tagaplaanile kipub jääma. Meile räägitakse, et vaimulik juht peab suutma oma maja hästi valitseda ning lihtsalt ühe näitena on toodud laste respekt oma vanemate vastu. Õnnelik ja stabiilne pereelu ning kodune toetus on vaimuliku teenimise juures üliolulised. On olnud palju andekaid ja innukaid Jumala riigi töötegijaid, kes on takerdunud selle tõttu, et nende abikaasa pole kaasa tulnud. Siin on paras hetk soovitada neile, kes veel abielu pole, tõsiselt otsida Jumala plaani, kui küsimuse all on abielu. Sellest sõltub nii palju. Kui oled igatsemas Jumala riigi tööd, ei saa sa abielluda inimesega, kes asjast midagi kuulda ei taha.
Paulus mainib veel külalislahkust. See tähendab, et vaimuliku juhi kodu on avatud. Muidugi ei saa keegi avada oma kodu, kui abikaasa seda ei taha või kui lapsed lihtsalt väljakannatamatult käituma on harjunud. Kuigi Paulus rõhutab külalislahkust eriti põhjusel, et sel ajal kogunes kogudus sageli just koguduse vanema kodus, pole tänapäevalgi külalislahkus ülearune.
Kuigi nimetatud siin viimasena, pole see sugugi tähtsusetu omadus. Vastpöördunul pole hea hakata kohe juhiametisse, sest ta võib sattuda sama kiusatuse sisse, mille tõttu ka kurat langes - uhkus. Keegi on öelnud, et kui pea ei kanna, siis ära kõrgele roni.
Küpsuse saavutamine nõuab aega. Ühtede puhul rohkem, teiste puhul vähem, kuid aega tuleb anda. Ei maksa arvata, et ükspäinis aja möödumine iseenesest kedagi vaimulikult küpsemaks teeb. Küpsus on saavutatud, kui inimene on võimeline ja nõus võtma vastutust. Selleks, et olla võimeline, on vaja ettevalmistust ja treeningut. Selleks, et olla nõus, on vaja sõnakuulelikku südant.
Et näha, kas keegi on küps, tuleb ta läbi katsuda, proovile panna. Küpsus ei karda seda, ta ei pelga, et ilmsiks tuleks toores sisu.
Pealeht - Teated - Uus - Misjonikool - Vaimulikud tekstid - Kristlik statistika - Juhtimine - Sisukord
© Kehra Kogudus 1998. Teostus Alland Parman
Kreutzwaldi 1, Kehra, 74306 Tel:2-6084384; Fax:2-6085696; e-mail: kehra.kogudus@mail.ee