Kas seda maailma saab parandada? |
Pealeht - Teated - Uus - Misjonikool - Vaimulikud tekstid - Kristlik statistika - Juhtimine - Sisukord
Kehra, sügis 1996
M. L. King: «Inimene pole veel elamist alustanudki, kui ta pole oma isiklike murede varjus olles märganud kogu inimkonna vajadusi.» | Meie ühiskonnas näib midagi väga valesti olevat. Avame ajalehe, TV ja sealt kuuleme kasvavast vägivallast, korruptsioonist ja ebaõiglusest. Ja seda mitte üksnes kuritegelikus maailmas, vaid meid hämmastavad sensatsioonid tuntud ja lugupeetud inimestegi ümber. Ka usu- ja kirikutegelased on mõnikord neisse segatud. |
Kas te mäletate, millal käisite viimati kinos või vaatasite filmi? See võib olla põnev, kurb, lõbus või ka igav. Sa vaatad ja naudid, elad kaasa, kritiseerid nähtut või igavled niisama. Aga igal juhul ei tee sa ühte asja sa ei vastuta ekraanil toimuva eest, sest sa ei saa ju seal toimuvasse vahele segada, sa ei saa mitte midagi muuta. Kui film sulle ei meeldi, siis heal juhul sa saad ära minna, midagi kinni keerata, et ebameeldiv sind ei tüütaks. Ja teate, mis mulle tundub?! Paljud inimesed elavad, nagu vaataksid nad filmi. Nad on pealtvaatajad mõnikord naudivad elu, teinekord on äärmiselt kriitilised ja enamasti on elu lihtsalt üks tüütu rutiin, aga kunagi ei taha nende pähe tulla mõte, et nad on vastutavad. Mitte ainult selle eest, et «nad vaatajatena teisi ei segaks», vaid ka selle eest, mis «suurel ekraanil toimub». | |
Kunagi ma mõtlesin, et siin maailmas saab midagi muuta ainult väevõimuga. Kuna ma olin selline kõhetu sell siis olin suures mures, sest jõudu mul polnud. Ma läksin tehnikumi ajal karated õppima, sest arvasin, et see on ala, kus ka kõhnad midagi korda võivad saata. Veel enam, mul oli süda nii täis, et ma Balti jaamas nii mõnelgi korral paar rubla pommijatele pidin loovutama. Maailm, teate, on nii ebaõiglane. Üks asi, mida ma selle paari kuu jooksul trennis õppisin, oli see, et sport on palju õiglasem, kui maailm, sest seal on kaalukategooriad. Kui tegime seal näiteks kukepoksi, siis treener ei pannud minu vastu kohe kõige turskemat selli. Maailmas aga käis kõik absoluutses kaalukategoorias... | |
Te tunnete Kalevipoega ja teate tema võitlust sortsidega. Mõtlesin Kalevipoega minust ei saa, aga mis takistab mul siiliks hakkamist. Otsustasin iga hinna eest ülikooli minna. Olin juba valinud tehnikumis ala arvutid, nüüd otsustasin veelgi strateegilisemalt, et edaspidi pühendun programmeerimisele. Ma tean, et minu mõtlemises polnud midagi eriti uut, nüüdseks olen näinud ja lugenud palju stsenaariume, kus mingi prillidega nohik programmerija kusagilt ärklitoast maailma asju korraldab. | |
Õnneks tuli Jumal siis vahele ja päästis mind, kui olin tehnikaülikoolis «poolel teel maailmavalitsemisele», parasjagu füüsika kallal pead murdmas. Jeesus näitas mulle, miks on vaja maailma muuta ja kuidas seda saab teha. | |
Ole armuline |
|
Esiteks | ...nende vastu, kes on vajadustes ja puudustes, kes on ohvrid. Loomulik kaastunne on enamikes inimestes olemas ja on väga hea, kui me seda praktiliste tegudega stimuleerime. Muidu muutume tundetuteks kalkuleerijateks. |
Teiseks | ...nende vastu, kes on eksinud. Isegi kui õiglus kisendab kohtu järele, on sageli sinu valik, kas andestada või mitte. Jeesus ütleb isegi enamat: Sellest, et me anname andeks, võib näha, et Isa on meile andeks andnud (Lk 7:47) |
Kui me oleme armulised, siis saab Jumala arm üha rohkem meid kätte. Paljude arvates on armulisus ja õiglus vastandid. Nad arvavad, et kui nad on armulised, siis nad ei saa olla õiglased ja vastupidi. See tuleneb sellest, et nad arvavad, et armulisus on ebaõigluse kinnimaksmine kellegi teise taskust. Kui õpetaja arvab, et ta on armuline sellega, et paneb õpilasele parema hinde, kui too on ära teeninud, siis ta maksab tegelikult ju õpilase enda taskust. Õpilane võib hakata arvama, et ta on parem, kui ta tegelikult on ja see maksb kindlasti hiljem valusasti kätte. Armulisus on ebaõigluse kinni maksmine omaenese taskust. Küsimus on selles, kas sina tahad maksta selle hinna? | |
Õndsad on puhtad südamelt | See on üks alus, millel rajanedes saab midagi mõjutada. Mis on su motiiv, kui sa tahad midagi mõjutada. Isegi siis, kui sa tahad seda teha paremuse suunas, pole Jumal huvitatud niivõrd sellest, kui heaks sa tahad asju teha, vaid sellest miks sa seda tahad teha? |
Õndsad on rahutegijad | Meil on rahu Jumalaga Jeesuse Kristuse ristisurma läbi, nüüd pole meid kutsutud mitte sõdima, vaid rahu tegema. Taas on võib see üleskutse mõnele tunduda liigsena. Nad näevad maailmas või koguduses pattu ning tunnevad enesel olevat missiooni see pihuks ja põrmuks teha. Kui nad ei suuda teisiti, siis vähemalt sõnadega. Kuid Jumala Tall on maailma tulnud selleks, et ära võita maailma patt. Kui sul on võitlemisi, siis sinu oma sees, sul pole mingit võitlemist teise inimese patuga, või leiad sa sellele õigustust? Vastupidi, me oleme kutsutud rahutegijateks. Sellesse maailma, kus on tapmist ja tagakiusu niigi palju. Kas sa oled enda juures pannud tähele, et seal kuhu sa lähed, tekib üks rahu. Sinu leebus ja sarm, julgustavad sõnad ja kindel käitumine sest sa tead kes oled ja keda esindad toovad rahu. Või on vastupidi? |
Õndsad need, keda taga kiustakase õiguse pärast | Kas arvad, et kui sa elad sellist elu, nagu elas Jeesus, siis oled igal pool populaarne? Kui nii, siis eksid. Jeesus ei garanteeri meile populaarsust ega probleemivabadust. Kui tahad maailmale mõju avaldada viisil, mida soovitas Jeesus, siis parimal juhul peetakse sind lihtsameelseks tobukeseks (kes, nagu mõnikord öeldakse, saab kirikuski peksa). Inimestel on huvid, mida nad kaitsevad. Mõnikord satuvad need vastuollu sellega, mida ootab Jeesus. Üks kristlasest tähtis mees sattus raskustesse oma valitsus- ja äriasjades ning läks kirikuisa Tertullianuse juurde. Ta ütles: «Mida ma saan teha? Ma ju pean kuidagimoodi elama!» Tertullianus küsis: «Kas sa tõesti pead elama?» |
Jeesus ei õpetanud, et sa pead pidavalt tegema asju, mis kellelegi ei meeldi ja siis tagakiusu taluma. Ta ütles, et kui sa teed õigust, siis on tõenäoline, et see mõnele mõjukale tegelasele ei meeldi ja sa või kogeda tagakiusu. «Siis olge rõõmsad ja ilutsege!» See näitab, et su usk on midagi väärt, kui see ka kedagi häirib. | |
Sool ja valgus | Soola kasutati vanasti, kui polnud külmkappe, selleks, et vältida liha roiskumaminekut. See oli ainus vahend. Siin on selgesti meile öeldud, milleks on Jumala lapsed maailmas. Jeesus palvetas spetsiaalselt, et Tema järgijaid ei võetaks ära maailmast, vaid neile antaks meelecald selles probleemses maailmas elamiseks. |
Kristlased süüdistavad maailma, et see läheb hukka. Seal on palju pattu ja ülekohut. Kõik roiskub me ümber. See on nagu süüdistaks soolatops lihatünni, mis läheb hukka. Miks ta läheb hukka? Sest sool on topsis ja liha on tünnis. Keegi on nimetanud seda asja soolatopsi-kristluseks. | |
Palju aega on meid õpetatud eemale tõmbuma maailmast. See on nii patune, nii roojane ja nii ohtlik. Kui sa sinna lähed, siis see võib külge hakata, määrida. Aga meie tahame käia puhaste, valgete rüüdega. Siis me käimegi üksnes pühapäeviti koosolekul. Selles õpetuses on oma tõde ja suur tõde. Ei ole sugugi nii ohutu olla maailmas sool ja valgus. Ei ole sugugi nii ohutu olla linn mäe peal. Alles siis oled sa täiesti nähtav ja ka haavatav. Alles siis sa saad aru, miks sa pead palju palvetama, enne kui söandad üldse suu lahti teha. | |
Oli aeg, kus kristlased ei võinud palju teha peale palvetamise ja ühe puhta elu elamise. Isegi sõnake tunnistada oli ohtlik. Siis need ajad möödusid ja iga vähegi ettevõtlikum ning julgem kristlane tormas maailma muutma. Tagajärjed ei olnudki nii julgustavad, sest paljud polnud ette valmistunud. Mõni sai enda kätt suurema raha, kui tal iial oli enne olnud ja alles siis ilmnes, mis temas peidus oli ka tema enda imestuseks. Mõni sai kätte suurema võimu, kui tal kunagi oli olnud ja alles siis ilmnes, et ta polnud sellise võimu omamiseks valmis. Aga mitte kõigiga ei läinud nii. Mõned on tänapäeval sellistel kohtadel, kust nad saavad oma head mõju paljudele avaldada. On ka neid, kes jäid kõrvale ja nüüd viibutavad näppu või parastavad. Aga nad pole ka mingit head mõju avaldanud. | |
Me peame teadma, et sool ei muutu kunagi lihaks. Valgus ei muutu pimeduseks. Kui me tahame maailma aidata ja seda muuta, peame me sinna sisse minema kuid mitte maailmaks muutuma. On kaks probleemi: | |
Paljud kardavad minna, sest nad tunnevad ohtu. Nad istuvad koguduses ja hoiatavad teisi pidevalt selle eest, mis on maailmas. On ka neid, keda maailma ahvatleb ning kes kasutavad üleskutset olla sool ja valgus selleks, et minna maailma tagasi. Siis nad vabandavad enda viibimist kohtades, kus nad ei oleks pidanud viibima ja asjade tegemist, mida nad ei oleks pidanud tegema, sellega, et nad püüavad sel viisil maailma võita. Nad saavad ise ka aru, et see on hambutu vabandus ning parandavad sellest meelt või loobuvad vabandusest ning saavad avalikuks (mõnikord ka suurustavaks) patustajaks ja nende olukord on sageli halvem, kui enne päästetud saamist see oligi. |
|
Kuid kumbki neist ei ole arvestatav, sest Jumal on meile andnud ülesande. Kui Tal oleks maailma päästmiseks olnud teine plaan, siis oleks Ta seda kasutanud. Nüüd tahab, et me oleksime sool, valgus ja linn mäe otsas. Kõik võivad maitsta, kõik võivad vaadata. | |
Kuidas seda teha? | On üks asi, mida eelnevast võib kergesti järeldada me peame valmistuma. Kui sa pole küps, siis ära mine. Kui kardad peapööritust, siis ära roni kõrgele. Pigem harjuta väiksemate asjade juures. Kui sa oled elu vaadanud nagu kinos, ilma harjumuseta vastutada, siis harjuta vastutusvõimet väiksemate ülesannete kaudu koguduses. |
Teine asi, julge olla maailma keskel. Tean lugu ühest pastorist ja koguduse juhatuse esimehest, kes hakkasid linna jõusaalis käima. Varsti tahtsid kõik mehed vaatama tulla, mis kogudus see selline on. On olemas palju kasulikke ja tervislikke viise inimestega koos aega veeta ja olla maailma keskel. Ära käi seinaääri mööda, vaid pea püsti. Sa ei pea häbenema, et oled kõikvõimsa Jumala oma. | |
Kolmas asi, võta midagi ette. Võib-olla on see mingi lahendust ootav probleem su koolis, töökohas, koduümbruses, linnas, riigis... Ära kritiseeri, ise midagi tegemata. |
Pealeht - Teated - Uus - Misjonikool - Vaimulikud tekstid - Kristlik statistika - Juhtimine - Sisukord
© Kehra Kogudus 1998. Teostus Alland Parman
Kreutzwaldi 1, Kehra, 74306 Tel:2-6084384; Fax:2-6085696; e-mail: kehra.kogudus@mail.ee