Kehra Kogudus

Sõnakuulmine on parem

Pealeht - Teated - Uus - Misjonikool - Vaimulikud tekstid - Kristlik statistika - Juhtimine - Sisukord
1Sm 15:22-23 See on kirjakoht, mis räägib väga kujukalt kuulekusest ja on parimaid, mida sa võid oma isiklikus elus ja perekonna elus ja koguduse elus rakendada, kui me räägime sõnakuulmisest.
Siin on kirjas Saamueli vastus kuningas Saulile, kui too end õigustas, nagu ta oleks olnud sõnakuulelik. Saul õigustas end sellega, et ta oli vaid ühes pisikeses detailis olnud ebatäiuslik, muidu aga täitsa puhas poiss.
Kui palju sõnakuulmatust on vaja, et olla sõnakuulmatu? Paljud tahaksid jagada Jumala nõuet sõnakuulmise järgi otsekui osadeks. Nad ütlevad: Ma olen olnud sõnakuulelik neis üheksas asjas ­ järelikult olen ma üldiselt sõnakuulekas. Ja see üks asi, see pisiasi, noh seda ma pole, jah, veel teinud. Kas sa saad aru, et kui sa oled olnud sõnakuulmatu mingis osas asjas, siis sa oled lihtsalt olnud sõnakuulmatu, kuigi mõningaid asju oled sa teinud.
Kuningas Saul teadis Jumala tahet ja tegi osa sellest, aga siis tuli prohvet, kes oli olnud Jumalaga osaduses ja kellel oli juba Jumala sõna selle asja kohta. Ja Saamuel andis teada, mis läks Saulil maksma sõnakuulmatus.
«Kas Issandal on sama hea meel ohvrite toomisest kui Tal on Jumala hääle kuuldavõtmisest?» küsib prohvet retooriliselt. Ja ta vastab ise: «Sõnakuulmine on parem kui tapaohver ja tähelepanu parem kui jäärade rasv! Sest mässamine on nagu nõiduse patt, tõrksus nagu ebajumalateenistus! Et sa oled põlanud Jumala sõna» ­ pane tähele, see on sõnakuulmatuse definitsioon, kui sa ei hooli sellest, mida Jumal ütleb, siis pole see lihtsalt niisama väike arusaamatus jutlustajaga, vaid sa põlgad Jumala sõna ja seda, kes on selle sõna autor ­ Saamuel jätkas: «...põlgab Temagi su kuningaks olemist!»
Sellega oli Sauli aeg läbi. Sealkohas ei olnud enam meeleparandust, mis oleks taastanud temale kuningriigi. Sa võid küsida nüüd, kas see pole mitte liiga äkiline Jumala poolt? Kas see pole mitte vastuolus sellega, mida me loeme, et kui me tunnistame oma patud, siis Jumal annab andeks ja puhastab meid kõigest ülekohtust? See on hea küsimus.
Minu arusaamine sellest, mis seal Sauliga juhtus, on see, et Jumal ei otsusta mitte väliste asjaolude ja sündmuste järgi, vaid selle järgi, mis toimub südames. Ja südame olukord määrab su konkreetsed otsused. Ning sõnakuulmatus mõjutab su südame olukorda. Sõnakuulmatus mõjutab su iseloomu ning kestev sõnakuulmatus rikub su iseloomu täiesti.
Jumal võib andeks anda su patu, kuid sinu iseloomu kujundamine on hoopis teine jutt. Ja sinu iseloomust sõltub ka see, milliseid ülesandeid sulle saab anda ­ nii Jumal kui tavaline inimesest tööandja.
Olete kuulnud lugusid jumalariigi töötegijatest, kellel on olnud afäärid armukestega või majandusasjades ja need on kestnud võib-olla aastaid, enne kui see ilmsiks tuleb. See on suur skandaal, nad tunnistavad oma pattu ja teevad seda siiralt ja pisaraid on palju. Siis võib jääda mulje, et nad võiksid oma positsioonis jätkata, aga nad ei saa. Küsitakse, et kas siis nende pattusid ei anta neile andeks? Patt antakse andeks, kuid iseloomu on löödud üks mõra kestva patu ja sõnakuulmatuse läbi ning see ei lähe mööda üleöö.
Isegi Jumalal võtab see aastaid, et kujundada inimese iseloomu. Vaata, kuidas Jumal valmistas oma sulaseid ette ­ Aabraham, Mooses, Paulus. Vigastatud iseloomu ei saa taastada nii kiiresti. Jumal peab alustama otsast, eriti kui tegemist on patu sallimise ja hellitamise ja varjamisega oma elus. See näitab, et inimese iseloomu on pikemat aega vääras suunas kujundanud kestev sõnakuulmatus ja selle ümberkujundamine võtab aega.
Kui keegi on Jumala sõna oma elust tõrjunud juba pikemat aega ning vastu pannud Jumala Vaimu märguannetele ja ise siiski olnud kogu aeg Jumala Sõna kuuldepiirkonnas, siis on see märk sellest, et selle inimese südame olukord ei luba Jumalal teda kasutada teiste juhtimiseks. Mitte enne, kui selle inimese südame olukord on taastunud ning iseloom ümber kujundatud. Niisiis üks asi on patu andeks andmine, teine asi on kestvast sõnakuulmatusest põhjustatud iseloomu puudujäägid.
Sellepärast ütles Jumal Saulile, et kuigi sa oled meelt parandanud, ei saa ma sulle kuningriiki tagasi anda. Sest teiste juhtimine pole mitte üksnes oskuste ja andekuse küsimus, vaid ennekõike iseloomu küsimus. Inimesed järgivad iseloomu ning kui keegi seisab sellise iseloomuga rahva ees, siis ta viib terve rahva eemale Jumalast.
Muuseas, sedasama on tähele pandud koguduses. Kui koguduse pastor lubab mingil patul kestvalt oma elus pesitseda, siis leitakse varsti seda pattu terves koguduse juhtkonnas ja terves koguduseski.
Patt on nagu viirus, keegi ei saa seda «üksi» praktiseerida, alati mõjutab see ka teisi su ümber. Ei olemas sellist asja nagu privaatpatt. Seda ma ütlesin seepärast, et see viitab kõige esimesele patule. Ja see oli, et Aadam ning Eeva olid sõnakuulmatud Jumalale, süües hea ja kurja tundmise puust, millest Jumal polnud neil lubanud süüa. Milline oli selle patu tagajärg teistele? Peagi oli perekonnas veretöö ­ vend tappis venna. Piibel ütleb, et sellest sai maapind neetuks inimese jalge all ja kogu loodu heideti ägama kaduvuse alla, kuni Jumal selle vabastab.
Sinu patt on samasugune. Iga patt toob tagajärgi ka teistele. Samuti sõnakuulmatus.
Vaatame 1Sm 12:23, et näha kui tõsiselt Saamuel ise võttis sõnakuulmist Jumala ees. Ta ütles: «Jäägu minust kaugele see, et teeksin pattu Jumala ees sellega, et lakkaksin palvetamast teie eest! Mina tahan teile õpetada head ja õiget teed.» Oled sa mõelnud sellele, mis siis on, kui sa ei palveta? Saamuel teadis, et tema kuulekus Jumalale, palvetades teiste eest ning õpetades neid, toob kaasa Jumala õnnistusi. Samuti teadis ta seda, et kui ta ei palvetaks ega õpetaks, siis oleks see sõnakuulmatus, patt. Niisiis, kui sa võid õpetada, aga ei õpeta, mis see on.
Mt 7:21-29 Tahan teile anda veel sellegi kirjakoha. Siin näitab Jeesus meile, kui tähtis on sõnakuulmine ning millised on kuulekuse ja mittekuulekuse tagajärjed.
Me nimetame Mt 5-7 Mäejutluseks. Ning selle lõpus Jeesus ütleb: «Mitte igaüks, kes minule ütleb Issand, Issand, ei saa taevariiki, vaid kes teeb mu Isa tahtmist, kes on taevas.» On loogiline, et kui keegi peab Jeesust tegelikult oma Issandaks ­ see tähendab isandaks, käskijaks, peremeheks ­ siis ta ei saa lihtsalt olla sõnakuulmatu. See oleks vasturääkivus mõistetes. Jeesus ütleb, et sõnakuulelik on see, kes teeb taevase Isa tahtmist, see ei loe, mida ta suuga räägib.
Jeesus räägib veel tähendamissõna ning ütleb: «Igaüks, kes kuuleb neid mu sõnu ja teeb nende järele...» Ma olen palju kordi kuulnud inimesi ütlemas, ilma et nad annaksid aru oma sõnade tõsidusest: «Ma tean, et see peaks nii olema, aga...» Juttu võib olla nende palveajast või Piibli lugemisest või andestamisest perekonnas või mis iganes. Aga kui sa tead, mida sa peaks tegema, siis tee seda! Sest kui sa ei tee seda, siis sa paned vastu selle tegemisele. See ei ole asi, mis sulle lihtsalt juhtub, vaid sa valid vabatahtlikult, et lubad oma elus sõnakuulmatust Jumalale. Selleks, et olla sõnakuulmatu, teed sa aktiivse valiku olla mitte sõnakuulelik!
Paljud kaebavad, et nad lihtsalt ei saa seda tehtud. «Jah, ma peaks seda tegema, ma isegi tahaks seda teha, Jumal näeb, et ma tahan seda teha...» Aga kas tead, Jumal tunneb sinu südant ja teab hästi, et seda mida sa tahad teha, seda sa ka teed. «Ma tahan seda teha» ei ole võrdne «ma teen seda», sa pead siis ka tegema.
Sõnakuulekus ei ole lihtne asi, ära arva, et see tuleb alati kergelt, kuid see on kõige olulisem, kui tahad käia koos Jumalaga ja kogeda Teda tõeliselt. Kui sa oled oma südame seadnud sellisesse olukorda, kus sõnakuulmine on võimalik, siis tuleb Jumalalt ka juhtimine ning sa käid selle järele. Ja siis sa näed, milliseid asju Jumal veel teha saab!
Kus iganes Jumala vägevad teod sündisid, kus iganes Jeesus liikus, seal oli kuulekus Jumala sõnale. Jüngrid liikusid koos Jeesusega ning said näha ja said osa Jumala aulistest tegudest. Kui nad oleks oma kalavõrkude juurde jäänud, oleks Jumala aulised teod siiski juhtunud, kui need mehed poleks kunagi midagi säärast kogenud.
Kui sina oled ikka nende samade asjade juures, kus Jumal sind kutsus, siis on ilmne, et sa oled ilma jäänud neist asjadest, mida Jumal sulle anda on tahtnud. Asi pole selles, et Jumal ei teeks vägevalt tööd või oleks lihtsalt põuaaeg, asi on selles, et sina pole seal, kus Jumal neid asju teeb. Kuuletu ja liigu paigast, järgne kutsele!
Ma olen kohanud inimesi, kes tahavad ajada edasi oma asja ning kogeda samal ajal Jumala vägevaid tegusid. Nad soovivad, et Jumal tuleks ja seaks end sisse seal, kus nemad oma äri ajavad ning tegema suuri asju seal, kus nemad on otsustanud olla. Kuid Jumal teeb oma vägevaid tegusid seal, kus Tema otsustab neid teha ja kus Ta leiab kuulekaid inimesi. Seepärast ütles ka Jeesus: «Kus isand on, seal peab ka tema sulane olema.» Saagu see sinu elus väga selgeks!
Su elus tuleb ette olukordi, kus sõnakuulmine saab otsustama kõik. See võib tähendada teatud asjade mitte tegemist või teatud asjade tegemist.
Ma kujutan ette, kui Jeesus tuleks siia ja ütleks meile: «Kas tahate olla nagu Jeruusalemma kogudus?» ­ Mis siis öelda? ­ «Siis jätke see maja ja ma näitan teile, kuidas üks kogudus võib paljuneda saja tuhandeni, ilma et tal oleks ühtegi oma hoonet.» Võib-olla tahab Jeesus seda sulle näidata, et koguduse edu ei sõltu mitte prestiizikast hoonest, vaid sellest, kuidas kogudus suhtub oma Jumalasse.
Kas tasub olla mitte kuulekas? Vaatame mõnda näidet. Mis läks sõnakuulmatus maksma Simsonile? Tal oli lihtne käsk Jumalalt ja sõnakuulmatus maksis temale väe, see pani terve Iisraeli orjuse alla, see maksis temale silmanägemise ja lõpuks elu. Ta kaotas kõik.
Mis maksis Taavetile sõnakuulmatus? Mõõk ei lahkunud tema perest kogu ta eluaeg. Sa näed, et sinu patt võib su perekonnale väga kalliks ja väga kauaks maksma minna.
Mis maksis sõnakuulmatus Moosesele? See maksis talle loa minna ja näha tõotatud maad. Ta kaotas võimaluse olla suur prohvet ning Jumal pani kogu eluks temaga kaasa venna Aaroni. Jumal oleks võinud teisiti teha, Tema oli loonud Moosese kõnevõime, aga Mooses vaidles ikkagi.
Sa pead aru saama, et sõnakuulmatus läheb väga kalliks maksma. Ära alahinda oma kuulekuse ja sõnakuulmise tagajärgi. Sa võid minna mõne inimese elulugu mööda tagasi ja leida, et ühel hetkel oli tema elus see võtmemoment, kus ta tegi kas kuuleka või mittekuuleka otsuse. Kuid see avaldas mõju tema elule. Ühe Jumalale kuuleka otsuse tagajärg võib olla tohutu, võimalik on aga ka vastupidine.
Sinu sõnakuulelikkus mõjutab tohutult tulevikku ja mitte üksnes sinu oma. Mõtle oma otsustest igaviku perspektiivis. Kogu asi kokkuvõetuna on ­ tingimusteta, täielik ja otsekohene sõnakuulmine Jumalale ­ see saab sulle üksnes head teha, see on õnnistuseks.
Ma tahan veel lisada, et sõnakuuleliku südame kasvatamine algab esimesest sammust. See algab väikestest asjadest ning kasvab ajapikku. Meie põlvkond kristlasi vajab arusaamist, et kristlaseks saamine tähendab seda, mida Jeesus ütles Fl 2:5-7. Meil peab olema samasugune meel nagu Kristusel, kes loobus omaenese õigustest, andes need õigused Jumalale. Niipalju kui sul on veel õigusi Jumala ees, on sinus ka mässumeelt. Ja see ei valmista sõnakuulmiseks. Kas sul on õigus öösel magada, kui Jumal kutsub sind kellegi eest palvetama?
Paljusid kristlasi ei kimbuta see, et nad hoiavad kinni oma pattudest, vaid et nad hoiavad kinni oma «õigustest». Nad kaebavad pidevalt osaduse puuduse järele ning selle järele, et Jumal nende eludes midagi ei tee.
Kristusel oli õigus olla nagu Jumal, olla austatud, kuid selle asemel sai Ta neetuks meie eest. Tal oli õigus olla rikas, kuid Ta sai vaeseks. Ta loobus oma seaduslikest õigustest, et olla kuulekas.

Pealeht - Teated - Uus - Misjonikool - Vaimulikud tekstid - Kristlik statistika - Juhtimine - Sisukord


© Kehra Kogudus 1998. Teostus Alland Parman
Kreutzwaldi 1, Kehra, 74306 Tel:2-6084384; Fax:2-6085696; e-mail: kehra.kogudus@mail.ee