Kehra Kogudus

Uue Testamendi prohvetluse printsiipe

Pealeht - Teated - Uus - Misjonikool - Vaimulikud tekstid - Kristlik statistika - Juhtimine - Sisukord

Derek Prince

Uue Testamendi prohvetluse uurimisel peame vahet tegema kahe erineva, kuid omavahel suguluses oleva sõna vahel. Need on nimisõna «prohvet», mis tähendab peamiselt prohveti ametit ja tegusõna «prohveteerima», mis tähendab eelkõige vastava vaimuanni kasutamist. Näiteks Ef 4:11 ütleb Paulus: «Tema [Kristus] on mõned pannud prohveteiks.» Pauluse mõte on see, et mitte kõik, vaid mõned omavad prohveti ametit. Teisal ütleb ta 1Kr 14:31, et: «Te võite kõik prohvetlikult kõnelda.» Selle all mõtleb Paulus, et kõik võivad kasutada prohvetlikult kõnelemise vaimuandi. See tähendab, et kõik võivad kasutada prohvetlikult kõnelemise vaimuandi, kuid mitte kõik ei pea seejuures omama prohveti ametit. Need kaks asja on lähedases seoses, kuid nad ei ole identsed. Sellepärast on vaja uurida kirjakoha juures olevat konteksti, kui me loeme Uue Testamendi kirjakohti prohvetlusest, et otsustasda, kas autor mõtles prohvetiametit või prohvetikuulutuse vaimuandi. Sama kehtib ka käesoleva uurimuse kohta. Üldjoontes käsitatakse võrdselt nii prohvetiametit kui ka prohvetlikult kõnelemise andi, kuid teatud juhtudel rõhutatakse prohvetiametit rohkem kui prohvetlikult rääkimist.
1Kr 14: 5 võrdleb Paulus keeltega rääkimise ja prohvetlikult kõnelemise erinevat kasutamist: «Ma tahaksin küll, et te kõik räägiksite keeltega, aga veel enam, et te prohvetlikult kõneleksite, sest prohvetlikult kõneleja on suurem keeltega rääkijast, kui see mitte ühtlasi ei tõlgitse, nõnda, et kõik saab koguduse ehitamiseks.» Paulus rõhutab, et keeltega rääkimine ehitab seda, kes räägib, kuid prohvetlikult kõnelemine ehitab kogudust (usklike ühendust). Sel põhjusel teenib prohvetlikult kõnelemine suuremat eesmärki, kui keeltega rääkimine. Siiski ta lisab, et kui keeltega rääkimisele järgneb tõlgitsemine, siis nende kahe kombinatsioon teenib sedasama eesmärki, mida prohvetlikult kõneleminegi. Sellest võime me järeldada, et samad põhimõtted, mis kuuluvad prohvetlikult kõnelemise juurde, kuuluvad ka keeltega rääkimise kohta, kui sellele järgneb tõlge.
Uue Testamendi aegses koguduses ei ole prohvetlikult kõnelemine samalaadne, kui seda Vana Testamendi päevil. Vana Testamendi prohvet, nagu Eelija, oli vahel ainuke hääl, kes andis edasi sõnumi Jumala nimel ja volitusel kõlvatu ja mässulise rahva hulgas, ning tema sõnum oli peamiselt suunatud uskmatuile. Ent mis puutub prohvetlusse UT koguduses, siis ütleb Paulus 1Kr 14:22 «...Prohvetlik kõne ei ole antud uskmatuile.» See näitab, et prohvetlus vastavalt Jumala seadustele on tavaliselt adresseeritud usklikele, kes on Kristuse ihu liikmed. Järelikult peab Uus Testament oluliseks, et prohvet on Kristuse ihu liige. Sellisena on ta kohustatud töötama osaduses ja koostöös teiste ihu liikmetega. See asjolu asetab talle teatud piiratud tingimused. Seoses sellega on märkimisväärne, et kõigis kirjakohtades, mis käsitlevad prohvetlust UT koguduses, esineb sõna «prohvet» tavaliselt mitmuses. See tähendab, et prohvet-isik on kindlasti ühe prohvetite grupi liige ja tema tegevus peab olema kooskõlas teiste grupi liikmete tööga. Märkimisväärse erandina kasutatakse tavaliselt mitmuse kasutamise asemel sõna «prohvet» ainsuses Ap 21:10, kus räägitakse ühest teatust prohvetist, nimega Agabus. Ent selle kirjakoha uurimine koos kontekstiga näitab, et Agabuse poolt Paulusele edasi antud sõnum oli lõplikuks kinnituseks teistele sellesarnastele sõnumitele, milled Paulus oli Pühalt Vaimult eelnevalt kogudustes saanud, kui ta oli teel Jeruusalemma. (Ap 20:22-23)
Kooskõlas selle printsiibiga on selgelt ja rõhutatult öeldud, et provetikuulutusele peab järgnema läbikatsumine ehk arvustus. 1Kr 14:29 ütleb Paulus: «Aga prohveteist kõnelgu kaks või kolm ja teised arvustagu, mida esimene rääkis.» Taas ütleb Paulus 1Ts 5:19-21, «Ärge kustutage Vaimu! Ärge pange halvaks prohvetlikku kõnelemist. Katsuge kõik läbi, kaasa arvatud prohveteering; pidage kinni (võtke vastu, hoidke) seda, mis on hea.» Paulus hoiatab äärmustess laskumise eest, kuna mõlemad neist on väärad. Üks äärmus heidab prohvetluse täiesti kõrvale, kustutades sel viisil Püha Vaimu. Teine äärmus võtab vastu igasuguseid proveteeringuid ilma mingisuguse läbikatsumise ja kahtluseta. Paulus näitab kesktee nende kahe äärmuse vahel. Olgem vastuvõtlikud prohvetianni tegevuse suhtes ja suhtugem austusega igasse sõnumisse ja prohveteeringusse, mis väidab end olevat vaimulik. Kuid alati pangem iga sõnum hoolikale läbikatsumisele Pühakirja alusel ja võtke vastu ainult see, mis osutub selle vääriliseks pärast põhjalikku kontrolli. Lubada avaldada sellist ennustust, mis ei ole läbi teinud kontrolli Pühakirja alusel, on UT õpetuse vastane. Tavaliselt viib see välja väärseisukohtadeni, diskrediteerides kogu prohvetlust ja ajades nurja otstarbe, milleks õige prohvetlus antud on.
Selliste väärseisukohtade tulemusena langevad inimesed sageli eksiteele, mille eest Paulus hoiatab 1Ts 5:20, öeldes: «Ärge pange halvaks prohvetlikku kõnelemist.» Piibel mitte üksnes ei õpeta, et prohvetlus kuulub läbikatsumisele, vaid esitab üksikasjalikult ka terve rea põhialuseid sellise kontrolli teostamiseks. Järgnevalt vaatame üheksat Pühakirjas esitatud põhiprintsiipi prohvetluse konrollimiseks.
Üheksa piibellikku arvustamismoodust
  1. Õige prohvetikuulutuse lõppeesmärk on üles ehitada, manitseda ja julgustada Jumala lapsi. Kõik, mis ei taotle sellist lõppeesmärki, ei ole õige prohvetlus.
  2. Õige prohvetikuulutuse põhiotstarve on üksikasjalikult esitatud 1Kr 14:3: «Aga prohvetlikult kõneleja räägib inimestele nende ehitamiseks, manitsuseks ja troostiks.» Need sõnad määravad kindlaks õige prohvetluse eesmärgi ja piirid.
    Kõik, mis ei taotle neid eesmärke ega mahu nendesse piiridesse, ei ole õige prohvetikuulutus. Ma olen kuulnud väljendusi, mis näivad prohvetlikena, aga mille mõju jumalarahvale on segadusttekitav, hukka mõistev ja araks tegev. Taolisi kuulutusi ei või vastu võtta õige prohvetikuulutuse ilminguna. On väga oluline meeles pidada, et üks Püha Vaimu põhinimesid on «Trööstija» (Jh 14:16). Seda sõna võib tõlkida veel, kui «eestkostja, julgustaja». Püha Vaimu eesmärk on jumalarahvast säästa, aga mitte hukka mõista. Tema kuulutuse lõppeesmärgid meie suhtes on alati positiivsed, mitte negatiivsed. Siiski arvesse võttes inimlikku pattu ja nõrkust, kõrvaldab Jumal mõnikord esiteks vahelt selle, mis on vale ja negatiivne ja asendab selle siis õige ja positiivsega.
    Öeldut iseloomustab väga selgelt Jumala kutse Jeremijale prohvetiametisse asumiseks. Jumal ütles talle: «Ma panin sind rahvaile prohvetiks...Vaata, ma panen sind täna rahvaste ja kuningriikide üle, kitkuma ja rebima, hävitama ja purustama, ehitama ja istutama.»( Jr 1:5-10) Esimene pool Jeremijale antud ülesandest oli negatiivne ­ kitkuda, hävitada ja purustada, kuid Jumala lõppeesmärk Jeremija kuulutuses oli positiivne ­ ehitada ja istutada. On ülimalt tähtis seda meeles pidada, et Jumala lõppeesmärgid on alati positiivsed, mitte negatiivsed. Vahel peab Jumal vajalikuks välja kitkuda ja maha kiskuda, aga Tema lõppeesmärk on alati «ülesehitamine.»
    Need põkimõtted on selgelt välja toodud Uue Testamendi õpetuses nii evangeeliumi kuulutamise kui ka vaimuandide kasutamise kohta. Teises kirjas korintlastele räägib Paulus kahel korral meelevallast, mis talle on antud evangeeliumi kuulutamieks (2Kr 10:8, 13:10). Mõlemas kohas rõhutab ta, et see meelevald on talle antud Jumala laste ülesehitamiseks, aga mitte mahalõhkumiseks. Seesama põhimõte on esile toodud 1Kr 14. peatükis, mis käsitab peamiselt vokaalandide kasutamist: keeltega rääkimist, tõlkimist ja prohvetlikku kõnelemist. Selle peatüki keskseks sõnaks on «üles ehitama», mis esineb nimisõna või tegusõnana selles peatükis seitsmel korral: salmid 3, 4(2x), 5, 12, 17, 26. See mõte on kokku võetud 26. salmis: «...sündigu see kõik koguduse ehitamiseks.» Kõikide vaimuandide, kaasa arvatud prohvetliku kõnelemise suur lõppeesmärk on Jumala laste ülesehitamine.
  3. Iga õige prohvetikuulutus ühtib alati Pühakirja tähe ja vaimuga.
  4. Kogu Pühakiri on antud Püha Vaimu poolt (2Tm 3:16). Püha Vaim ei ole kunagi enesega vasturääkivuses. Jumala juures «jah» tähendab «jah» ning «ei» tähendab «ei» (2Kr 1:17-20). Kus iganes Püha Vaim ütleb «jah» Pühakirjas, seal ütleb Ta «jah» ka prohveti kaudu. Ja kus iganes Ta ütleb Pühakirjas «ei», seal ütleb Ta ka prohveti kaudu «ei». Õige prohvetikuulutus ei ole kunagi vastuolus Pühakirjaga.
    Js 8: 19-20 on kasutatud seda põhimõtet Jumala tungivas hoiatuses hoiduda surnute vaimude käest küsitlejate, ennustajate ja pomisejate eest ­ nende eest, keda moodne terminoloogia nimetab meediumideks, selgeltnägijateks ja tulevikukuulutajateks. Kui nad ei räägi vastavalt Pühakirjale, ei ole valgust nende sees, nende poole ei tohiks pöörduda. Just Jumala Sõna mittetundmise ja hoolimatult Tema hoiatustesse suhtumise pärast on suured hulgad tänapäeval langenud spiritismi ja teiste okultismi ilmingute saagiks.
  5. Iga õige prohvetikuulutus on Kristus-keskne ja ülistab ning austab Kristust.
  6. Jh 16: 13-14 ütleb Jeesus: «Aga kui Tema, Tõe Vaim tuleb, ....Ta austab mind, sest minu omast Ta võtab ja kuulutab teile.» Püha Vaimu peamine ülesanne koguduses on ilmutada ja austada Jeesust Kristust. Ilm 19:10 käib see põhitees eriti prohvetikuulutuse kohta: «Jeesuse tunnistus on prohvetikulutuse Vaim.» Keskseks teemaks õiges prohvetikuulutuses on Jeesus. Seepärast peame alati olema valvel igasuguste ilmingute suhtes, mis panevad suurema rõhu millegile muule, kui Jeesusele enesele. Kogemus näitab, et ilmutuses võib eksisteerida terve rida asju, millega võidakse Jeesust tsentrist välja tõrjuda. Mõnikord võib vale prohvetikuulutus baseeruda inimlikul isikupärasusel või inimlikul institutsioonil. Teinekord võib see baseeruda mõnel eriõpetusel või usulisel kombel. Kus iganes ükski neist asjust ähvardab tõusta esikohale, mis Pühakirja järgi kuulub ainult Jeesusele, võime võtta seda hoiatusena, et see ei ole Püha Vaimu poolt antud ja õige prohvetikuulutuse piirides.
  7. Õige prohvetikuulutus kutsub esile inimese iseloomus ja käitumises vilju, mis ühtivad Püha Vaimu viljadega.
  8. Mt 7:15-16 hoiatab Jeesus oma jüngreid, et nad oleksid eriti valvsad valeprohvetite suhtes: «Hoiduge valeprohveteist, kes tulevad teie juurde lammaste riietes, aga seestpidi on nad kiskjad hundid. Nende viljast te tunnete neid.» Lambad on piltlikult öeldes Kristuse jüngrid ja hundid on piltlikult öeldes nende vaenlased ­ valeprohvetid. Tõsiasi, et need valeprohvetid kannavad «lammaste riietust» viitab sellele, et need valeprohvetid (teeseldes, et nad on lambad) esitavad endid tõeliste kristlastena. Aga nende tegelik sisemine loomus on vastuolus nende väidete ja tunnistustega. See sisemine loomus ilmneb viljas, mida nad välja näitavad nii oma iseloomu kui ka käitumisega ja ka nende inimeste elus, kes satuvad selliste inimeste mõju alla.
    Püha Vaimu poolt toodetud vilju on selgelt kirjeldatud UT erinevates kirjakohtades. Rm 14:17 ütleb, et «Jumala riik ei ole mitte söömine ega joomine, vaid õigus, rahu ja rõõm Pühas Vaimus.» Need on kolm peamist Püha Vaimu «toodet»: õigus, rahu ja rõõm. Pange tähele, et õigus on esimesel kohal. Rahu ja rõõm Pühas Vaimus on õiguse tagajärjed ­ õige elu, õiged suhted. Iga rahu ja rõõmu liik, mis ei põhine õigusele, on ebaehtne ja lihameelne aseaine sellele, mis on rõõm Pühas Vaimus. Ef 5:9 pöördub Paulus taas selle teema juurde. «... vaimu viljad on kõiksugune headus ja tõde.» Ja Gl 5:22,23 esitab Paulus Vaimu viljad: armastus, rõõm, rahu, pikkmeel lahkus heatahtlikkus, ustavus, tasadus ja enesekontroll. Kui prohvetlikult kõnelevate inimeste eludes ei ilmne selliseid vilju, siis teame, et see ei ole Püha Vaim, kes tegutseb.
    Iseloomu ja käitumise aspektidest, mille kohta võime kindlasti öelda, et need ei ole Pühast Vaimust, võime mainida järgmisi: uhkus, upsakus, kõrkus, jultumus, hooplemine, kiitlemine, kelkimine, liialdamine, ebaausus, petmine, vastutustundetus rahaasjus, ohjeldamatus, ebakõlbelisus, halbade ihade ja harjumuste harrastamine, purunenud abielud ja lõhutud kodud. Iga prohvet, kes ei oma vastutustunnet selliste tagajärgede eest, on valeprohvet.
  9. Kui prohveti ilmutus sisaldab tuleviku ettekuulutust, siis tuleb tähele panna, kas see ettekuulutus on täitunud. Kui mitte, siis see ei olnud Pühast Vaimust.
  10. See põhimõte on esitatud 5Ms 18:19-22: «Ja kes ei kuula minu sõnu, mis ta räägib minu nimel, sellelt nõuan ma ise aru! Aga prohvet, kes suurustelles räägib midagi minu nimel, mida mina ei ole teda käskinud rääkida või kes räägib teiste jumalate nimel, see prohvet peab surema. Ja kui sa mõtled oma südames. «Kuidas tunneme sõna, mida Jehoova ei ole rääkinud?» siis, kui prohvet räägib Jehoova nimel, aga midagi ei sünni ega tule, siis on see sõna, mida Jehoova ei ole rääkinud. Prohvet on seda rääkinud ülemeelsusest, ära karda teda.»
    Need sõnad sisaldavad väga tõsise hoiatuse, mis räägib Jumala kohtust valeprohvetite üle. Kui prohvetikuulutuses on tulevikusündmuste ettekuulutusi, siis üks vahend valeprohveti tuvastamiseks on esitatud selles lõigus: «...aga kui midagi ei sünni ega tule, siis on see sõna, mida Jehoova ei ole rääkinud.» Kui ettekuulutus ei ole täitunud, siis ei ole see Pühast Vaimust. Kuid on ebaõige ja ebaloogiline üldistada seda järeldust, pidades igat täitunud tulevikuennustust Pühast Vaimust inspireerituks. Seda aspekti käsitleb järgmine prohvetikuulutuse analüüs, mida nüüd vaatame.
  11. Fakt, et kellegi poolt tuleviku kohta antud ettekuulutus on täitunud, ei tähenda veel seda, et ta on õige Jumala prohvet. Kui selline isik pöörab oma tegevuse kaudu inimesi ära sõnakuulelikkusest ainsale tõelisele Jumalale, siis on ta valeprohvet vaatamata sellele, et ta teeb õigeid ettekuulutusi tuleviku kohta.
  12. Selle põhimõtte leiame 5Ms 13:1-6. «Kui su keskel tõuseb prohvet või unanägija ja ta lubab sulle tunnustähe või imeteo ja see tunnustäht või imetegu sünnib, millest ta sulle rääkis, öeldes: «Käigem teiste jumalalate järel, keda sa ei ole tundnud ja teenigem neid!», siis ära kuulua selle prohveti või unenägija sõnu, sest Jehoova, teie Jumal, katsub teid, kas te armastate Jehoovat, oma Jumalat kõigest oma südamest ja kõigest oma hingest! Te peate käima käima Jehoova, oma Jumala järel ja Teda kartma, pidama Tema käske, kuuluma Tema häält, teenima Teda ja hoidme Tema poole. Aga see prohvet või unenägija surmatagu, sest ta on käskinud taganeda Jehoovast, teie Jumalast, kes tõi teid ära Egiptusemaalt ja lunastas sind orjusekojast, et sind hukutada teelt, mida Jehoova, su Jumal on käskinud sinul käia. Nõnda kõrvalda kurjus enese keskelt.»
    Siin esitab Mooses juhtumi prohvetist või unenägijast, kelledel on üleloomulikke ilmutusi. See isik astub esile Jumala rahva seas ja lubab imeteo või tunnustähe ja see ka sünnib. Teiste sõnadega ­ see isik ütleb üleloomuliku ilmutuse kaudu ette sündmuse, mis on väljaspool tavaliste sündmuste piire ning leiab tegelikult aset. Osutub, et see iseenesest pole küllaldane tõestus, et ta on õige prohvet. On võimalik, et selle prohveti tegevuse mõju Jumala laste hulgas on põhjustanud ustavuse murdmise Jumala vastu ja sõnakuulmatuse Jumala Sõna vastu.
    Moosese sõnul on tema eesmärk «tagandada Jehoovast, teie Jumalast» ja «hukutada teid teelt, mida Jehoova, teie Jumal on käskinud teil käia.» Kui nii, siis selline isik on valeprohvet isegi juhul, kui tema ennustused täitusid.
    Mõned aastad tagasi Aafrikas viibides puutusin kokku taolise asjaga. Ühes külas oli tekkinud tüli kahe perekonna vahel. Ühe perekonna esindaja läks nõid-arsti juurde sooviga, et viimane teist perekonda needusega karistaks. Kõigepealt käskis nõid tuua teatud arvu kitsi vaevatasuks ja seejärel kuulutas ta ette, et teatud kuupäeval kesköö paiku kuuldakse saakali kisa ja kohe pärast seda sureb needuse alla pandud perekonna noorim poeg. See toimus ettekuulutatud ajal. Saakal karjus ning poisike suri. Ei olnud märgata ühtki loomulikku surma põhjust. See nõid tegi ettekuulutuse, mis täitus, aga sellele vaatamata ei olnud ta õige, vaid valeprohvet, sest tema tegevuse eesmärk oli inimesi ära pöörata Jumalast ja hoida neid saatana ikkes. Üleloomulik vägi ja ilmutus tuli saatanalt, aga mitte Jumalalt.
    Kirjeldus Ap 16:16-18 nõid Siimonast Samaarias lubab eeldada, et ta kasutas samasuguseid vahendeid, et hoida samaarlasi oma alluvuses. See juhtum on mõneti sarnane looga lausuja vaimuga tüdrukust Filipis. Üleloomuliku ilmutuse kaudu tundis tütarlaps kohe ära Pauluse ja Siilase kui kõigekõrgema Jumala sulased ja kuulutas avalikult nende päritolu. Ta teadis seda, mille peale keegi ei olnud seni veel tulnud. Sellele vaatamata ei meeldinud Paulusele niisugune kuulutus ­ ta ei võtnud seda vastu Jumala ilmutusena. Ta võrdsusta seda kurjast vaimust tuleva ilmutusega ja käskis sellel vaimul tütarlapsest väljuda. Niipea, kui see vaim oli tütarlapsest väljunud, kaotas ta võime üleloomulikuks ilmutuseks, mis oli teda teinud tulutoovaks tema peremehele. Niisiis, kui keegi annab edasi õige ilmutuse või ettekuulutuse, ei ole see veel garantiiks, et ta on Jumala prohvet.
  13. Õige, Pühast Vaimust antud prohvetikuulutus, toob vabaduse, mitte orjuse.
  14. Rm 8:15 hoiatab Paulus «orjapõlve vaimu» eest ning teeb vahet selle vaimu tegevuse ja mõju ning Püha Vaimu tegevuse ja mõju vahel. «Sest te ei ole saanud orjapõlve vaimu, et te jälle peaksite kartma, vaid te olete saanud lapsepõlve vaimu, kelles me hüüame: Abba Isa!» Püha Vaim ei vii Jumala lapsi olukorda, kus neil tuleb tegutseda orjadena hirmu ja käsu all. Otse vastupidi ­ Ta garanteerib neile kui Jumala seaduspärastele lastele ja pärijatele osasaamise kõikidest neist õigustest ja eesõigustest, mis selle seisuse juurde kuuluvad.
    Ühes linnas oli Püha Vaimu liikumine mitmete vanemate koguduse liikmete hulgas. Paljud said Püha Vaimuga ristitud ja sellega kaasnes ka vaimuandide omamine. Pärast seda avas üks nelipühi jutlustaja «Piiblikooli», kus ta ise oli ainukeseks õpetajaks. Ta oli mees, kes ei omanud selleks tööks mittemingisugust ettealmistust nii vaimulikult kui ka intellektuaalselt. Keegi episkopaalse päritoluga daam hakkas seal käima prohveti viisil kõnelemas. Ta kutsus üles noori inimesi ­ peamiselt kõrgelt intellektuaalsel tasemel olevaid üliõpilasi ­ loobuma ilmalikest õpingutest alustamaks täiskoormusega õpinguid selles «Piiblikoolis». Neil noortel inimestel ei olnud mingit kutsumust sedalaadi eluks. Nad olid saanud seotud selle daami kõne kaudu. Neid valdas hirm saada sõnakuulmatuks Jumala tahtele, mis näis olevat ilmutatud selle naise kaudu. Sel viisil osutusid nad seotuks kartuse vaimust.
    Teisest juhtumist räägiti mulle ühe kirikus, kus kunagi jutlust pidasin. Keegi oli prohveti viisil öelnud ühele noorele neiule, et too peab Jumala tahte kohaselt abielluma noormehega, kes oli samast kogudusest ja sai liikuda ainult ratastooliga. Vesteldes tolle neiuga selgus, et ta ei armasta seda noormeest ega soovi temaga ka abielluda. Siiski tundis ta meeletut hirmu, et abiellumata jättes toimib ta Jumala tahte vastaselt ning tõmbab sellega enese peale Jumala karistuse. Sel viisil oli ta sattunud kartuse vaimu orjusesse. Mul oli võimalus talle esitada kaks kirjkohta. «Jumal ei ole mitte segaduse Jumal, vaid rahu Jumal» (1Kr 14:33) ja «Jumal ei ole andnud meile arguse vaimu» (2Tm 1:7). Ta mõistis, et see prohvetikuulutus ei saanud olla Jumala Vaimust ning ta vabanes piinavast hirmust ja segadusest.
    Prohvetiand on võimas vaimne instrument nii heas kui ka kurjas mõttes. Selle anni väärtarvitamise läbi võib üks südametunnistusetu või eksiteele sattunud isik teha teisi oma orjadeks ja panna maksma täieliku diktaatorluse. On oluliselt tähtis mõista, et tõelises Kristuse ihus ei ole diktaatoreid. Mt 23:8 ütleb: «Aga teie ärge laske end hüüda rabiks, sest üks on teie õpetaja, ja teie olete kõik vennad.» Kõik, mis halvab vennalikke suhteid kristlaste vahel ning tõstab selle asemele despootliku diktaatorluse, ei ole Püha Vaimu töö.
    Sellega seoses on vaja olla ettevaatlik «isikuid juhendava» prohveteeringu suhtes. See on prohvetikuulutus, mida kasutatakse isiku juhatamiseks teatud suunaga tegevusse või õpetuse laadi. Piirjoon, mis eraldab õiget ­ Pühast Vaimust antud ­ ettekuulutust saatanlikust ettekuulutusest, on mõnikord raskesti eraldatav.
    Olen viibinud koosolekutel, kus üks isik palvetab järgemööda kõigi kohalviibijate eest, samal ajal ette kuulutades seda, mis igaüht neist tulevikus ees ootab. Sellisele asjale sobiks parimal juhul nimeks anda «karismaatiline ennustamine.» Peaaegu igas inimeses peitub soov teada saada, mida tulevik talle toob ning selle soovi pinnal õilmitsebki sarnane tuleviku ennustamine. See soov on tavaliselt lihameelne ilming, aga «lihameel on vaen Jumala vastu.» (Rm 8:7) Lausuja vaim, mis sageli väljendub tuleviku ettekuulutamises, on samuti vaen Jumala vastu ning sellepärast tegutseb ja kasutab ära lihameelset soovi ­ teada saada oma tulevikku. Teisalt ei pea Püha Vaim midagi tegema meie lihameelsete soovide rahuldamisks.
    Ma ei taha sellega väita, nagu poleks Püha Vaim kunagi üksikisikuid juhtinud või suunanud prohvetliku sõnumi kaudu. On palju usaldusväärseid juhtumeid tõelisest prohvetlusest ka käesoleval ajal. Ent sellistel juhtudel ei ole prohvetlus ainuke või pemine juhtimise või suunamise moodus. Hea näite sellest leiame Ap 13:1-2, kus viis vaimulikku juhti ootasid Jumala ees. Siis ütles Püha Vaim: «Eraldage Paulus ja Barnabas mulle tööle, milleks mina nad olen kutsunud.» Näib olevat tõenäoline, et Püha Vaim ütles seda prohvetliku sõnumi kaudu ning see sõnum anti edasi ühe poolt kolmest ülejäänud mehest, sest Paulusest ja Barnabasest räägitakse kolmandas isikus. Ent pangem tähele, et Püha Vaim ütles «mina olen neid kutsunud». Siin on kasutatud minevikuvormi. See näitab, et Paulus ja Barnabas olid juba saanud isikliku kutse Pühalt Vaimult ning et prohvetlik sõnum oli selle kutse avalik kinnitus. Sellisel viisil osutub prohvetlus väga efektiivseks, kinnitades juhtimist, mida keegi on juba saanud teiste kanalite kaudu, kuid seda ei tule aktsepteerida ainukese juhtimise moodusena. Siiski on selle printsiibi hülgamine paljudel juhtudel viinud traagiliste tagajärgedeni nii üksikisikuid kui ka perekondi ning kogudusi kahjustades.
  15. Õige, Pühast Vaimust, inspireeritud prohvetlus sünnitab elu, mitte surma.
  16. 2Kr 3:6 ütleb: «... kirjatäht suretab, aga Vaim teeb elavaks.» Kirjatäht ilma Püha Vaimu elustava mõjuta mõjub surmavalt, aga Püha Vaimu tegevus toob alati elu. See näib kehtivat ka prohvetikuulutuse kohta. Vahel võib mõni isik edasi anda sõnumi, mis üritab olla prohvetlik. See sõnum võib koosneda tsitaatidest kogu Piibli ulatuses, kuid sellele vaatamata võib see mitteelustavat mõju avaldada. Tegelikult võib see kujuneda hoopis Püha Vaimu tegevuse takistajaks. Sel juhul on puu tuntav tema viljadest. See ei ole õige prohvetikuulutuse ilming.
    Kord juhatasin vaimulikku koosolekut, kus olin asetatud järgmise olukorra ette. Üks õde andis edasi jõulise ja võitud sõnumi võõras keeles. Me kõik jäime ootama tõlget sellele sõnumile. Natukese aja pärast hakkas rääkima üks mees, kes ilmselt soovis, et me seda, mida ta ütleb, vastu võtaksime kui tõlget sõnumile. Tegelikult oli see terve seeria Piiblist toodud salme. Öeldu mõju oli surmav ja negatiivne. See sõnum kaldus täielikult kõrvale sellest suunast, millises Jumal oli seda koosolekut juhtinud. Ma teadsin, et kui laseksin asja paista nii, nagu võtaksin mehe poolt öeldut tõlkena, saaks jumalarahvas petetud ja Jumala eesmärk jääks saavutamata, ning seepärast ütlesin: «Vend tsiteeris talle meeldetulnud kirjakohti. Palvetagem nüüd, et Jumal annaks meile tõlke sellele sõnumile.» Hetkelisele vaikusele järgneski tõlgitsus, mis oli kooskõlas kogu koosoleku sisuga ning mõjus kuulajaskonnale elustavalt ja vabastavalt. Hiljem avastasin, et see, kes püüdis olla «esimene tõlkija», oli seotud valeõpetusega ning oli tulnud koosolekule peamiselt selleks, et propageeriga oma õpetust.
  17. Iga õige, Pühast Vaimust, antud prohvetikuulutus kinnitatakse Püha Vaimu läbi iga uskliku südames, kes seda kuuleb.
  18. See põhimõte on esitatud 1Jh 2:27: «See võidmine, mille te olete saanud Temalt, jääb ju teisse ja teil ei ole vajadust, et keegi inimene teid õpetaks...vaid nagu Tema võidmine teid kõiges õpetab, nõnda on see tõsi ega ole vale.» Võidmine, millest apostel Johannes siin räägib, on Püha Vaimu tunnistus usklikes. Püha Vaim on Tõe Vaim. Ta kinnitab kõike, mis on tõde ja hülgab selle, mis on vale. Sel viisil on vajalik mõõdupuu tõe eraldamiseks valest antud igale Jumala lapsele. Kui Tõe Vaim inspireerib üht usklikku prohvetlikult kõnelema, siis sama Tõe Vaim teistes usklikes peaks selle õigeks tunnistama ja kinnitama. Ent kui esimese uskliku prohvetikuulutus ei ole antud Pühast Vaimust, siis Püha Vaim teistes usklikes ei tunnista õigeks ega kinnita seda kuulutust.
    On tähtis mõista, et selline prohvetikuulutuse läbikatsumise viis on peamiselt «subjektiivne». See tegutseb iga üksikisiku siseteadvuses. Kõik eelnevalt käsitletud kaheksa läbikatsumise viisi on üldjoontes «objektiivsed». Neis on viiteid tunnustele, näidetele, mis on väljaspool üksikisiku siseteadvust. Järelikult on see üheksas, «subjektiivne», läbikatsumise viis teistest kaheksast erinev ning seda tuleks kasutada ettevaatlikult, tagasihoidlikult ja peenetundeliselt. Koosolekul kuulete sõnumit ja tunnete oma sisemuses, et Püha Vaim teie sees keeldub seda õigeks tunnistamast, kuna see ei ole antud Pühast Vaimust. Enamikul juhtudel ei ole tark tegu seda kohe teatada, et see või teine sõnum oli vale. See võib viia vaidluseni ja segaduseni. Sellisel juhul on targem rakendada teisi kaheksat läbikatsumisviisi. Kui need näitavad, et sõnum ei ole Pühast Vaimust, siis te võite esitada need objektiivsed põhjused, mille tõttu seda ei tuleks vastu võtta. See tõstab kogu küsimuse välja isiklike tunnete ja muljete piirkonnast ning asi otsustatakse objektiivsete tunnuste põhjal.
Kuidas neid põhimõtteid rakendada? Sellised olid peamised prohvetluse läbikatsumise viisid. Aga kuidas neid ksutada? Piltlikult öeldes ­ vastavalt analoogiale kaasaja meditsiinilises metoodikas. Kui keegi tänapäeval palub enese juures läbi viia meditsiinilise läbivaatuse, siis tehakse tema tervisliku seisukorra kindlaksmääramiseks hulk igasuguseid teste: kontrollitakse temperatuuri, pulssi, hingamist, tehakse vere- ja uriinianalüüs, röntgeni ülesvõtted, kardiogramm jne. See fakt, et ühe või teise proovi resultaat on positiivne, ei näita veel seda, et inimene on terve. Tõelise pildi inimese füüsilisest olukorrast saame, kui sooritame terve seeria uuringuid ja nende tulemuste põhjal teeme järelduse. Sama põhimõte kehtib ka prohvetluse kohta. See fakt, et prohvetlik kõnelus, ilmutus või teenistus teeb läbi mõne katse positiivsete tulemustega, ei näita veel seda, et see on õige ja usaldusväärne igast aspektist. Täieliku pildi saamiseks tuleb analüüsida kõiki ilminguid ja nende tulemuste põhjal teha otsus. Ainult sel viisil võime olla täiesti kindlad, et esitatud sõnum, ilmutus või teenistus on tõesti ja kogu ulatuses antud Pühast Vaimust.
Kui prohvetikuulutus «kukub eksamil läbi», kas ta on sellepärast kohe kurjast vaimust? Mitte tingimata. Iga prohvetikuulutuse taga võimalikke allikaid: Jumala Vaim, inimese vaim või kuri vaim. Mõnikord võib prohvetikuulutus osaliselt tuleneda Jumala Vaimust ja osaliselt inimese vaimust. Sel põhjusel ütleb Paulus Rm 12:6 «Kuulutagem usu mõõtu mööda.» Inimene võib hakata prohveteerima inspireerituna Pühast Vaimust, kuid lõpetada sõnumiga, mis tuleb ta enese vaimust. Näiteks toon ühe evangelisti poolt räägitud ja läbielatud juhtumi. Ta juhatas ühes linnas evangeelseid koosolekuid. Jumal õnnistas neid koosolekuid ja paljud leidsid Issanda. Ühel päeval sõitis ta linnas ringi otsides kohta kuhu ehitada kirik vastsündinud kogudusele. Möödudes ühest vabast krundist ühel tänavanurgal ütles Püha Vaim: «Siia tuleb ehitada kirik.» Sel õhtul ütles ta kogudusele suure vaimustusega: «Issand on mulle näidanud, kuhu tuleb ehitada kirik ja mina olen see, kes ehitab.» Esimene pool saadust oli tõesti Jumala Vaimust, aga teine pool, kus oli juttu temast, kui ehitajast, oli tema enese mõte. See oli suure vaimustuse tulemus. Üldjoontes toimus kiriku ehitamine nii, nagu tema poolt ette kuulutatud, kuid tema ei olnud selle ehitaja. See evangelist oli küllalt aus slleks, et hiljem tulla tagasi selle koguduse keskele ja öelda, et ta eksis selles ühes asjas. Kahjuks ei ole aga kõik prohveteerimisega tegelevad inimesed nii ausad, kui see evangelist.
Kui prohvetikuulutus või ilmutus ei tulene Jumala Vaimust ega inimese vaimust, jääb üle võimalus ­ see on deemonlikku päritolu. Sel puhul võib sõnum olla üleloomulik ning ulatuda väljapoole inimlike teadmiste ja tarkuse piiridest. Piibel räägib kurjadest vaimudest, kes võivad vahetevahel ilmutada end inimlike kanalite kaudu ­ nõiduse vaim (nõid Siimon Ap 8:9); valeprohveti vaim (Barjeesus Ap 13:6); lausuja vaim (Ap 16:16); orjuse või orjapõlve vaim (1Jh 4:8); eksitaja vaim (1Jh 4:6); valetaja vaim (1Kn 22:22-24); hooruse vaim (Ho 4:12; 5:4).
On olemas veel teisigi nende sarnaseid kurje vaime, kes tegutsevad inimlike kanalite kaudu, tulemuseks on valeprohvetid, keda Jeesus nimetab «huntideks lammaste riideis» (Mt 7:15). Kuna hunt on maskeeritud lambaks, ei eralda inimene kohe hundi loomust. Aga on olemas üks loom, kes on seatud lammaste kaitsjaks, teda ei peta ükski maskeeritud hunt. See on lambakoer. Teda ei saa petta sellepärast, et ta ei otsusta mitte nägemismeele, vaid haistmismeele kaudu. Hunt võib küll näida lambana, kuid lõhnab hundina. Prohvet Jesja nähes vaimus ette Jeesuse kui Messia missiooni, kuulutab: «Tema peal hingab Jehoova Vaim, nõu ja väe vaim, tarkuse ja mõistuse vaim, Jehoova tundmise ja kartuse vaim! Ei ta mõista kohut oma silma nägemise ega noomi oma kõrva kuulmise järele, vaid ta mõistab viletsaile kohut õiguses...» Js 11:2-3
Need, kellele Jumal on usaldanud oma lammaste hooldamise, peavad nõndasamati olema Püha Vaimu läbi varustatud kiire äratundmise taibuga, et nad ei mõistaks kohut silma nägemise ega noomiks kõrva kuulmise järele. Siis nad ei sõltu oma meeltega tunnetatust või oma loomuliku mõistuse arutlustest, vaid avastavad kiiresti valeprohvetid, kes tulevad jumalarahva hulka «huntidena lammaste riideis».
Lambakoer, kes ei haugu hundi lähenedes, on kaotanud vastutustunde oma karja vastu. Js 56:10 ütleb Vana Seadus Iisraeli vahimeeste kohta: «... Nad kõik on nagu meeletud koerad, kes ei saa haukuda; nad magavad norinal, armastavad tukkumist.» Need Iisraeli vahimehed jätsid maha oma Jumala ja Tema rahva. Kui Jumala rahva vaimulikud vaenlased lähenesid, siis vahimehed vaikisid ega hoiatanud rahvast. Selle tagajärjel muutus Jumala rahvas vaenlasele kergesti vallutatavaks. Sama lugu on juhtunud Jumala rahvaga mitmel korral. Juhid pole hoiatanud neid valeprohvetite eest ning selle tagajärjel on kari laiali pillutatud ning rikutud. Seepärast on väga vajalik õpetada Jumala rahvast vahet tegema õige ja vale prohvetikuulutuse vahel; vahet tegema jumaliku, inimliku ja saatanliku vahel.
Viimaks ootab Jumal, et iga usklik kasvaks sellise vaimuliku küpsuse ning kirjatundmise tasemeni, mis võimaldaks tal iseseisvalt õigesti lahendada sedalaadi küsimusi. See mõte on elavalt illustreeritud Pauluse lahkumiskõnes Efesose koguduse vanematele Ap 20:28-32 «Sellepärast pange tähele iseendid ja kõike karja, kellele Püha Vaim on pannud teid ülevaatajaiks karjastena hoidma Jumala kogudust, mille ta on omandanud iseenese vere läbi. Ma tean seda, et pärast minu äraminekut tulevad teie sekka hirmsad hundid, kes karjale armu ei anna. Ja teie eneste seast tõusevad mehed, kes kõnelevad pööraseid ajsu, et vedada jüngreid eneste jarele. Sellepärast valvake ja mõelge sellele, et ma kolm aastat ööd ja päevad ei ole lakanud silmaveega manitsemast igaüht teie seast. Ja nüüd ma annan teid, vennad, Jumala ja tema armusõna hooleks, kes on vägev teid üles ehitama ja andma teile pärandi kõikide seas, kes on pühitsetud.»
Paulus manitseb neid mehi esmalt tähele panema iseendid, siis karja (Jumala kogudust), kelle üle ollakse ülevaatajad. See kehtib iga inimese kohta, kelle kätte on usaldatud ükskõik missugusel kujul vaimulik juhtimine. Selline inimene peab ennekõike silmas pidama ja oma elus rakendama pidevat isiklikku distsipliini ning valvsalt hoolt kandma oma isikliku vaimuliku olukorra eest. Ainult siis, kui ta seda teeb, on ta vääriline olema tema hoolde usaldatud teiste usklike ülevaataja.
Peale selle hoiatab Paulus neid juhte vaimulike hädaohtude eest, mis ähvardavad karja rünnata pärast tema lahkumist ning lähtuvad kahest erinevast allikast.
Esiteks «hirmsad hundid tulevad teie sekka...» Need hirmsad hundid on nähtavasti valeprohvetid, nagu sellele viitavad Jeesuse sõnad Mt 7:15, kes tulevad väljastpoolt ning otsivad võimalust karja sekka tungimiseks eesmärgil, et propageerida oma eksitavaid väärõpetusi ning läbi viia oma alatuid riukaid.
Teiseks «Teie eneste seast tõusevad mehed, kes kõnelevad pööraseid asju.» Fraas «teie eneste seast» viitab eriti vanemate grupile. Teine probleem on isegi tõsisem kui esimene. Just koguduse vanemate seast, keda tõenaoliselt Paulus ise oli vanema amaetisse määranud, võivad olla mõned, kes eksivad ära evangeeliumi tõest ning püüavad karja eksiteele viia. Pangem tähele selle eksiõpetuse taga peituvat kurja motiivi, «et vedada jüngreid eneste järel». Sellest võime järeldada tõsiasja, et igat isikut, kelle tegevuse motiiviks on jüngrite võitmine pigem iseenesele kui Kristusele, ei saa enam pidada õigeks prohvetiks ega Issanda teenriks.
Millise lahenduse valis Paulus, arvetades tõsiseid vaimulikke hädaohte, mis varitsesid kogudust Efesoses? Kas ta otsustas muuta oma plaane ning jääda isiklikult Efesosse, selleks et kaitsta kogudust? Ei, ta jätkas oma südamlikku, pühalik-tõsist lahkumiskõnet neile meestele. Tegelik kaitse kogudusele ei seisnenud Pauluse kohalviibimises, vaid viimases manitsuses, millega ta nende poole pöördub: «Ja nüüd annan ma teid, vennad, Jumala ja Tema armusõna hoolde.» Küllaldaseks abinõuks, ainsaks efektiivseks kaitsevahendiks igale usklikule eksituste vastu võitlemisel, on selline Jumala Sõna tundmine ja selle mõistmise omandamine, et teda pole võimalik mingisuguse pettusega eksitada. Lõplik vastus «eksitusele» on «tõde» ­ Jumala Sõna tõde.
Niisiis peab vaimuliku juhendamise ülimaks eesmärgiks olema Jumala rahva teadmiste tõstmine sellise küpsustasemeni, kus igaüks on kindlalt ja vankumatult rajatud oma isiklikule Jumala Sõna tundmisele ja mõistmisele.
Tänapäeval rahulduvad liiga paljud õpetajad ja jutlustajad «vaimulike beebide hauduja» osaga, harrastades vaid mingisugust Jumala laste protektsiooni (varjavat kaitsmist), mis ei vii neid iialgi iseseisva vaimuliku küpsuseni. Üht asja võib selle kohta öelda täie veendumusega: iga vaimulik kuulutus, mis kunagi ei jõua kaugemale «vaimulike beebide haudumisest», ei tooda ka iial midagi muud kui «vaimulikke beebisid». Kristliku kuulutuse eesmärgiks käesoleval ajal peaksid olema Pauluse poolt öeldud kokkuvõtlikud sõnad Kl 1:28 «manitsedes igat inimest ja õpetades igat inimest kõiges tarkuses et valmistada igat inimest veatuks ­ küpseks ja täiuslikuks ­ Kristuses.»

Pealeht - Teated - Uus - Misjonikool - Vaimulikud tekstid - Kristlik statistika - Juhtimine - Sisukord


© Kehra Kogudus 1998. Teostus Alland Parman
Kreutzwaldi 1, Kehra, 74306 Tel:2-6084384; Fax:2-6085696; e-mail: kehra.kogudus@mail.ee