Kehra Kogudus

Jumala näo järgi meheks ja naiseks

Pealeht - Teated - Uus - Misjonikool - Vaimulikud tekstid - Kristlik statistika - Juhtimine - Sisukord

Jumalateenistus Kehras 3.5.1998

Alland Parman

Kasutatud materjal Michael Eaton, Preaching Through The Bible Genesis 1-11.
Täna ma kõnelen asjadest, mis absoluutselt kõiki puudutab, ometi on koguduste kõnetoolides sellest suhteliselt harva juttu. Meie kogudustest jutlustatakse Piibli põhjal. Võib-olla pole seda asja Piiblis eriti palju mainitud? On, ja minu arvates isegi rohkem, kui paljusid muid asju. Kas see asi puudutab ka meie igapäevast elu? Väga rõhuval enamikul meist Ja kuidas veel!
Loen alustuseks lõigu Piibli ühest kõige enam loetud, seletatud ja vaieldud raamatust. Mis raamat see võiks olla? See on alguste raamat, Genesis ehk 1. Moosese raamat. Miks seda raamatut siis kõige enam loetud on? Ma arvan sellepärast, et paljud inimesed on tahtnud Piibli läbi lugeda, nagu kord mina tahtsin. Võtsid siis raamatu hooga kätte ja lugenud. Kusagil 1Ms poole peal suri minul hoog välja, mõned on ilmselt ka kaugemale jõudnud.
1Ms 2:7,15-25Ja Issand Jumal valmistas inimese, kes põrm on, mullast, ja puhus tema ninasse eluhinguse: nõnda sai inimene elavaks hingeks. [--] ja Issand Jumal võttis inimese ja pani ta Eedeni aeda harima ja hoidma. Ja Issand Jumal keelas inimest ja ütles: «Kõigist aia puudest sa võid küll süüa, aga hea ja kurja tundmise puust sa ei tohi süüa, sest päeval, mil sa sellest sööd, pead sa surma surema!» Ja Issand Jumal ütles: «Inimesel ei ole hea üksi olla; ma tahan teha temale abi, kes tema kohane on.» Ja Issand Jumal valmistas mullast kõik loomad väljal ja kõik linnud taeva all ning tõi inimese juurde, et näha, kuidas tema neid nimetab. Ja kuidas inimene igat elavat olendit nimetas, nõnda pidi selle nimi olema. Ja inimene pani nimed kõigile kariloomadele ja lindudele taeva all ja kõigile metsloomadele, aga inimesele ei leidunud abilist, kes tema kohane oleks. Siis Issand Jumal laskis tulla raske une inimese peale ja see jäi magama; siis ta võttis ühe tema küljeluudest ning sulges selle aseme taas lihaga. Ja Issand Jumal ehitas küljeluu, mille ta inimesest oli võtnud, naiseks ja tõi tema Aadama juurde. Ja Aadam ütles: «See on nüüd luu minu luust ja liha minu lihast. Teda peab hüütama mehe naiseks, sest ta on mehest võetud!» Seepärast jätab mees maha oma isa ja ema ning hoiab naise poole, ja nemad on üks liha! Ja nad olid mõlemad alasti, Aadam ja tema naine, ega häbenenud.
Kui me üldse tahame asjadest midagi teada, siis peame teadma, kuidas asjad algasid. 1Ms räägib paljudest algustest - kogu maailm ja mis siin sees on, inimene ja abielu, erinevad rahvad. Siin räägitakse ka patu ning langemise algusest ja Jumala päästva armu toimimise algusest. Nagu loetud kirjakohast arvatagi võib, räägime abielu algusest.
Click!Inimene ei ole loodud üksinda elamaKõik, mida Jumal oli loonud, oli olnud «hea» ja «väga hea». Esimene asi, mis «ei olnud hea» oli see, et inimene oli üksi. See ei tähenda, et Jumal oleks loonud midagi ebatäiuslikku. See tähendab, et Jumal polnud oma loomistööd veel lõpetanud.
Üldiselt võttes näeme, et inimene on loodud abieluks. Siin on erandeid, neist hiljem. Kaks sugupoolt olid alguses üks ning see teeb nad teineteisele sobivaks. Mul on üks lemmikpastakas, mille kork tuleb alati hästi kinni hoida. Pastakat saab põhimõtteliselt kasutada ka ilma otsakorgita ja vastupidi, kuid täiuslikud on nad koos. Ja sellest, et nad kokku sobivad, tunnistab «klõps», kui nad kokku panna.
Mis tähtsus on loomise järjekorralMehele anti töö ja vastutus enne kui tal oli naine. Naine tuli mehe kõrvale võrdse partneri ja abilisena. Siin on üheskoos juhtimise-allumise kui ka võrdsuse põhimõtted. Jumal oli ülesande andnud mehele ning ka nõudis mehelt vastutamist. Kui nad olid söönud hea ja kurja tundmise puust, küsis Jumal mehe käest aru. Siin on kogu juhtimise filosoofia - kes on saanud ülesande, see ka vastutab.
Siin pole tegemist üleolekuga või «parem olemisega» või «tähtsam olemisega». Küsimus on selles, kuidas Jumal on ülesanded jaotanud. Jumal on tahtnud, et mees vastutab ja vastab esimesena ning andnud mehele ka sellekohase võime. Ei ole kusagil näha, nagu oleks mees parem kui naine, samuti mitte vastupidist.
Matthew Henry on oma kuulsas piiblikommentaaris öelnud: «On tähelepanuväärt, et Eeva valmistamiseks ei võtnud Jumal tükki Aadama peast - et naine valitseks mehe üle - ega kusagilt jalast - et mees trambiks naise peal - vaid küljest. Selleks, et mees võiks seista naise kõrval ja naine mehe kõrval: kaitstud, armastatud ja südamele lähedal.»
Abielu on normaalne ja üldiselt vajalikKes leiab naise, leiab õnne ja saab Issanda hea meele osaliseks. Õp 18:22 (Vt ka Õp 5:18; 31:10-31; Kg 9:9; 1Tm 4:1-3; 5:14; Hb 13:4). Aadamale oli abilist vaja, kes oleks temale kohane. Kui ta uuris loomariiki, siis ei leidunud sealt ühtegi, kes oleks kohane. Kassid, koerad, hobused või hamstrid võivad olla armsad seltsilised küll, ent nad jäävad siiski vaid lemmikloomadeks.
Peaaegu kõik inimesed on oma elus olnud ka mõtte ees, kas üldse abielluda. Ka Jeesuse jüngrid arvasid korra, et parem on vallaliseks jääda. Jeesus tõi välja (Mt 19:3-12) võimalikud erandid ning ütles, et kolmel juhul saab inimene vallaliseks jääda: Need, kel pole üldse kalduvust abieluks (abieluks kõlbmatud emaihust saadik), need, kes on võimetud abieluks (kohitsetud inimeste poolt) ja need, kellel on and jääda vallaliseks ning kasutada seda andi Jumala auks (kes on ise end taevariigi pärast kohitsenud, vt ka 1Kr 7:7). Need on erandid.
Mul on tulnud vastata küsimusele, kas siin maailmas on Jumala poolt mulle antud vaid üksainuke inimene, kellega ma peaks abielluma või on mul mingi valikuvõimalus? Rääkides noorte inimestega, kes on valmis kihluma ja abielluma, on nad veendunud, et nüüd on kohtunud just need kaks inimest, kelle Jumal on loonud teineteise jaoks. Kui noormees või neiu alles ootavad Jumala ees selgust, tahaksid nad, et see, keda nad viimaks kohtavad, oleks just see õige.
Lugu võib saada pisut teise värvingu, kui mees ja naine on olnud juba mõnda aega abielus. Ühel päeval nad võivad end leida küsimuse ees: kui nüüd see inimene, kellega ma olen abiellunud, peaks olema see kõige õigem, ainuke ja sobivaim minule, miks siis meil on tekkinud need probleemid? Võib-olla polnudki see kõige õigem valik? Äkki «minu ainuke» («see, kes minu jaoks tõepoolest Jumala poolt loodud oli») kõnnib praegu kusagil ringi ja otsib mind? On kerge näha, et sellistel mõttekäikudel on laostav mõju abielule.
Küsimusele, kas minu jaoks on maailmas olemas vaid üks parim kaasa või on neid rohkem, pole kerge vastata. Näib, et mõned inimesed sobivad paremini, kui teised. Jumal teab ka seda ja parim, mida enne abielu teha saab, on paluda Jumalat, et Tema juhataks sind õige inimese juurde. Tegin seda ise ja siiani on hästi ka kõigil kes selle nõuande järgi on talitanud. Siiski, usun ma, et Jumal annab meilegi valida. Kui oleme teinud valiku, ja sinu kaasa on valinud ka sind, ning te tulete Jumala ette, siis Ta õnnistab seda valikut. Võime üksteist armastada ja truu olla tuleb eelkõige Jumalalt, mitte keskmisest paremast üksteisega sobivusest.
Abielu on Jumala kingitus inimesteleSeda ei avastanud inimesed ise, vaid selle planeeris Jumal. Näeme, et inimene hoopis magas sel ajal sügavasti, kui Jumal seda kingitust temale valmistas. Inimene oli Jumala kingituse üle rõõmsalt üllatunud. Sul on aimu neist tunnetest, kui meenutad oma kihlumise aegu ja mesinädalaid. Abielu ei ole mingi koormav kohustus, vaid rõõmustav eesõigus.
Abielu on Jumala kingitus kõigile inimestele. See on seotud inimeseks olemisega ja osa Jumala armastusest kõige loodu vastu. Inimene võib olla õnnelikus abielus ja siiski mitte tunda Jumalat. Muidugi on Jumala poolt kingitud abielul rohkem õnnistust, kui abikaasad tunnevad Jumalat ning igatsevad Jumala tahtmise kohaselt oma kooselu seada. Kuid kellegi abielu ei tohi halvustada ka siis, kui inimesed ei tunne Jumalat.
Jumalal on abielule omad reeglidJumal lõi abielu suhteks ühe mehe ja ühe naise vahele. Lemek (1Ms 4:19-23) oli ilmselt esimene mitmenaisepidaja ja jumalakartmatu tegelane.
Jumal lõi abielu püsivaks suhteks. Mehe vastutus on hoida oma naise poole. Jumal annab inimesele meelevalla teha armastusel põhinev otsus olla abielus ning seda otsust ka pidada. Tänapäeval ei taha paljud inimesed luua kindlaid sidemeid. Nad tahaksid hoida suhet, kuni «tunne kestab» ja siis minna otsima uut tunnet ja uut seiklust. Kuigi selline käitumine võib olla põnev ja erutav, teeb see inimese viimaks oma himude orjaks, kes ei suuda päevagi olla uute teravate elamusteta ning samas tunnistab, et ükski elamus ei paku enam piisavalt rahuldust.
Abielupooled saavad «üheks lihaks». Tavaliselt mõeldakse selle all seksuaalseid suhteid. Aga see ühinemine on märgatav peale füüsilise tasandi ka hingelisel ja vaimulikul tasandil. Paulus nimetab seda suureks saladuseks (Ef 5:31). See ongi suur saladus, kuidas kaks inimest saavad üheks, ent on siiski kaks erinevat isikut. Seksuaalsel suhtel on väga suur tähendus ning Piibel juhib meid sellesse väga tõsiselt suhtuma.
Seksuaalset suhet väljaspool abielu nimetab Jeesus abielurikkumiseks. Abieluside on küll väga tugev, ent seda saab siiski rikkuda. Ja mida on rikutud, seda on raske korda teha. Kõige halvem on ära rikkuda kõige parem. Eriti tõsi on see Jumala kingituse kohta - abielu kohta.
Jumala arm on siiski suurem, kui inimese võime asju rikkuda. Ka truudusetud paarid saavad abi, kui nad pöörduvad ausalt Jumala ja üksteise poole tagasi. Jeesusel oli päästesõnum ka hoorade ja abielu rikkujate jaoks. Jumala armastus teeb terveks selle, mida inimene on ära rikkunud.
Täna puudub võimalus kõnelda sellest Jumala kingitusest rohkem. Palume õnnistust neile, kes on abielus ja kes veel kavatsevad abielluda ning Jumala armu ka nende üle, kes täna oma abielus probleeme üle elavad.
Enne kui seda teeme, tahaks veel ühele asjale tähelepanu juhtida. Sageli võivad suurtesse probleemidesse sattuda ka kristlikud perekonnad. Nad võivad olla oma probleemides teatud mõttes eriti abitud, kuna arvavad, et kristlastena ei tohiks neil abieluprobleeme olla. Nad ei julge abi paluda ega tunnistada oma läbikukkumisi. Probleemide häbenemine ja abielu lagunemise varjamine ei paranda aga olukordi. Sageli viib see olukorrani, kus hämmastuses küsitakse: Nii kena paar ja nüüd äkki läksid lahku... Abielus ei juhtu midagi «nii äkki». Seepärast tahan ma kutsuda üles kõiki oma probleemidega, suurte või väikestega, siiralt tegelema.
Kui sul on abielus probleem, siis vajad kindlasti Jumala abi, ent tõenäoliselt tahab Jumal seda anda sulle mõne ustava inimese kaudu. Sa võid kindlasti leida mõne kristlase, kellega koos oma probleemidega Jumala ette minna.

Pealeht - Teated - Uus - Misjonikool - Vaimulikud tekstid - Kristlik statistika - Juhtimine - Sisukord


© Kehra Kogudus 1998. Teostus Alland Parman
Kreutzwaldi 1, Kehra, 74306 Tel:2-6084384; Fax:2-6085696; e-mail: kehra.kogudus@mail.ee