Kehra Kogudus

Mida tähendab: me usume Jumalasse

Pealeht - Teated - Uus - Misjonikool - Vaimulikud tekstid - Kristlik statistika - Juhtimine - Sisukord

Õpetuskoosolek Kehra Koguduses, 16.9.97
Kasutatud materjal: Millard J. Erickson, Christian Theology

Ilma usuta on võimatu olla Jumalale meelepärane, sest kes Jumala juurde tuleb, peab uskuma, et Ta on olemas. (Hb 11:6). Esimene nõue on see, et me peame uskuma Jumala olemasolusse, kuid see pole veel piisav. Me peame midagi Jumalast teadma ning võtma Teda sellisena, nagu Ta on. Ent seegi pole veel inimese jaoks piisav. Ka kurjad vaimud usuvad ning värisevad (Jk 2:19). Ilmselt teevad nad õigesti. Me peaksime teadma, kes Jumal on ning omama õiget suhtumist ja käitumist Jumala suhtes.

Jumala asjade uurimine ei ole nii, nagu kingsepp uurib nahasorte. Me ei saa uurida Jumala asju nagu me uurime mingit eset või objekti või loodusnähtust. Me peame liginema Jumala asjadele aukartuse ja respektiga, nagu Mooses ligines pühale paigale, kus Jumal end ilmutas. Moosesele öeldi: «Võta kingad jalast, sest paik, kus sa seisad, on püha maa!» (2Ms 3:5) Siin on vihje alandlikule ja küsivale lähenemisele, vastandina teadvale-õpetavale-targutavale.

Inimene hangib teadmisi, et omandada kontrolli mingi eluvaldkonna üle või vähemalt ennustada selle valdkonna toimimist. Nii ei ole aga Jumala asjadega, kes ütleb: «Minu nõu läheb korda ja ma teen kõik, mis ma tahan!» (Js 46:10)

Kust me saame midagi teada Jumala kohta?

Jumala asjadest saame me teada mitte niipalju kui meie tahame, vaid niipalju kui Jumal tahab. Me ütleme, et Jumal on ilmutanud inimesele niipalju, kui vaja, et inimene võiks tunda Jumalat ning olla Temaga osaduses. Sõna «ilmutama» algtähendus piibli-mõttes on «katet ära võtma».

Seda, mida Jumal on ilmutanud, võib jagada üldiseks ilmutuseks ja eri-ilmutuseks. Üldise ilmutuse alla kuulub Jumala ilmutus looduses (Ps 19:1; Rm 1:20), ajaloos (Iisraeli ja ristikoguduse ajalugu) ja inimeses (tema füüsilised, mentaalsed, moraalsed ja vaimulikud kvaliteedid). Eri-ilmutus on olukord, kus Jumal on «end tunda andnud» konkreetsetele isikutele, konkreetses ajas ja kohas. Eri-ilmutuse tagajärjel oleme me saanud Piibli ja kogeme Jumala päästet, igapäevast osadust ning Jumala juhtimist.

On väga oluline teada milline on Jumal. Moonutatud ettekujutused Jumalast ­ olgu tigeda taevapolitseiniku, heatahtliku vanaisakese või muud, üks pole teisest parem ­ viib kõige tõsisemate probleemideni uskliku vaimulikus elus ja praktikas.

Me võime eksida ka siis, kui püüame Jumalat tundma õppida. Üks eksituse viis on püüd «kodustada» Jumalat ­ üritada avastada n+1 «vaimulikku seaduspärasust», et neid siis oma äranägemise järgi rakendada. Teine kiusatus on uurida Jumalat, nagu mõnikord zooloogiatunnis konna uuritakse. Püütakse kinni konn, lõigatakse lõhki ja prepareeritakse. Me nagu teaks konnast nüüd kõike, kuid miski on läinud kaduma ­ konna pole enam. Sama meetodit Jumala juures rakendades on tulemuseks parimal juhul uskumus «millessegi kõrgemasse».

Jumala parema tundmaõppimise eesmärk peaks olema Jumal ise: Teda paremini tunda ning olla Temaga lähemas isiklikus osaduses. Jumala omadustest rääkides ei mõtle me niivõrd milline Jumal on, vaid kes Jumal on.

Jumala suurus